منظور از فب لب ها یا آزمایشگاه های تحقیق و توسعه چیست؟

دایره المعارف دانش بنیان ها 96؛

منظور از فب لب ها یا آزمایشگاه های تحقیق و توسعه چیست؟

آزمایشگاه و لابراتوآر های نوظهور پیشرفته ای در دنیا با نام فب لب شکل گرفته که به طراحی و ساخت دیجیتال برای تحقق ایده های طراحانه می پردازد. در فب لب دانش های مختلف در کنار ماشین ها، ابزارها، مواد و مصالح و تخصص های حوزه ساخت گرد هم می آیند و مسیر تجربه را هموار می کنند. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری ایکسل، فب لب (Fablab) واژه اختصاری عبارت (Fabrication Laboratory) است. این واژه به نوعی از آزمایشگاه برای بررسی، توسعه و تحقیق در موضوع طراحی و ساخت دیجیتال اطلاق می شود. منظور از طراحی و ساخت دیجیتال، کاربرد موثر رایانه در فرآیند های طراحی و ساخت است و این آزمایشگاه ها به نوعی حلقه اتصال «جهان هنر و طراحی» با «تکنولوژی جدید» هستند.

تجهیزات فب لب  

یک فب لب به طور کلی مجهز به مجموعه ای از ماشین های ساخت دیجیتال است که برای کار با طیف وسیعی از مواد و مصالح و برای رسیدن به هدف ساخت «تقریباً هر چیزی» و پژوهش در حوزه ساخت به کار می رود. در واقع در فب لب ها فناوری ساخت دیجیتال به کمک ساخت نمونه های اولیه، تولیدات محدود و حتی تولید انبوه می آید.

اگرچه فب لب ها قدرت رقابت با تولیدات انبوه و صنایع ساختی حرفه ای را ندارند، اساساً به دنبال این نیز نیستند. فب لب ها نشان داده اند که پتانسیل لازم برای توان مندسازی افراد خلاق، دانش جویان و متخصصان طراحی، مخترعین و صاحبان ایده و … را دارند تا آنها بتوانند دستگاه و ابداعات هوش مندانه و خلاقانهٔ خود را به ظهور برسانند. 

به این ترتیب فب لب ها حتی در تولید محدود خلاقیت ها و نوآوری ها با توجه به اولویت ها و امکانات محلی و شرایط خاص استارت آپها، بر صنایع بزرگ و تولید انبوه برتری دارند.

فب لب  در ایران

تا سال 1400 در ایران فب لب  یا آزمایشگاه ساخت سریع در دو منطقه تهران و اصفهان راه اندازی شده بود. اما در حال حاضر چهار استان دیگر به نام های سیستان و بلوچستان، فارس، سمنان و قزوین به این مجموعه اضافه شده است.

برآورد ها نشان می دهد که تا چند سال آینده اکثر استان های کشور مجهز به فب لب  در بخش ها و حوزه های مختلف می شوند و با افزایش روش ها و ماشین های ساخت دیجیتال، طبیعت ساخت و تولیدات در کشور تغییرات زیادی خواهد داشت.

تغییر پارادایم حاصل از رشد ماشین ها و روش مورد نظر، در آینده فرصت توسعه و تحقیق در روش های ساخت و نیز تعریف مترالا های جدید را فراهم خواهد آورد؛ بنابراین فب لب ها در ایران به عنوان توسعه دهنده گان و طراحان روش های ساخت دیجیتال تغییرات وسیعی را ایجاد خواهند کرد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "منظور از فب لب ها یا آزمایشگاه های تحقیق و توسعه چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "منظور از فب لب ها یا آزمایشگاه های تحقیق و توسعه چیست؟"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه