نقد و بررسی دوربین بدون آینه سونی آلفا a6100 بدنه

مقدمه، مرور و بررسی اجمالی

بدنه دوربین بدون آینه سونی Alpha a6100

نقد و بررسی دوربین بدون آینه سونی آلفا a6100 بدنه

مقدمه، بررسی تخصصی

دوربین بدون آینه بدنه سونی Alpha a6100

معرفی و بررسی دوربین a6100

سونی با ساخت این دوربین بدون آینه سعی در جلب رضایت کاربران جدیدی دارد که می خواهند کار خود را با دوربین بدون آینه شروع کنند و عکس های جذابی بگیرند.

فوکوس خودکار جدید و قدرتمند این دوربین را به یکی از راحت ترین دوربین ها تبدیل کرده است. Sony Alpha a6100 به عنوان جانشین دوربین محبوب a6000 معرفی شد. بسیاری از ویژگی های کلیدی a6000 هنوز در a6100 دیده می شود، اما تغییرات جالبی نیز در این دوربین وجود دارد.

برخی از ویژگی های مهم این دوربین عبارتند از:

  • سنسور 24 مگاپیکسلی APS-C
  • سیستم فوکوس خودکار پیشرفته با قابلیت ردیابی سوژه بر اساس مناطق روشن
  • منظره یاب الکترونیکی OLED با وضوح 44 میلیون نقطه
  • صفحه نمایش لمسی پاپ آپ با وضوح 900000 نقطه
  • با وضوح 4k و 30 فریم بر ثانیه عکس بگیرید
  • عکاسی مداوم با فرمت RAW و با سرعت 11 فریم بر ثانیه
  • قابلیت شارژ باتری از طریق پورت USB

طراحی و ساخت

در مورد لنز استفاده شده در این دوربین باید گفت که a6100 به دلیل نمای صاف و نداشتن منظره یاب بزرگ به اندازه کافی کوچک است (به اندازه کافی کوچک است تا در جیب قرار گیرد) و دکمه ها نیز مقاومت خوبی دارند.

محلی که دست (گیره) و شست قرار می گیرد بافتی دارد تا از لیز خوردن دست شما جلوگیری کند. همچنین درجه فشار گرفتن نسبت به a6000 افزایش یافته است.

برخلاف اکثر دوربین ها، منظره یاب a6100 در گوشه سمت چپ طراحی شده است، نه در مرکز و بالای لنز. این منظره یاب الکترونیکی از نوع OLED است و وضوح معمولی 1.44 میلیون نقطه را ارائه می دهد.

شاید کیفیت این منظره یاب خیلی بالا نباشد، اما در نظر داشته باشید که برخی از دوربین های رقیب در این سطح اصلا منظره یاب ندارند.

صفحه نمایش این دوربین کیفیت بالایی ندارد و وضوح آن 921000 نقطه با امکان چرخش 180 به بالا می باشد. این ویژگی به شما کمک می کند تا عکس ها و فیلم های سلفی بگیرید.

نسبت صفحه نمایش این صفحه نمایش 16:9 است که به این معنی است که عکس های گرفته شده با نسبت تصویر 3:2 کل صفحه را پر نمی کنند.

قابلیت لمس این مانیتور محدود است و فقط می توانید کارهایی مانند انتخاب نقاط فوکوس و ردیابی سوژه، زوم عکس ها و مشاهده تصاویر را انجام دهید اما انتخاب آیتم های منو و تنظیمات امکان پذیر نیست!

یکی از بزرگترین نقاط ضعف دوربین های کامپکت دکمه های کوچک روی این دوربین ها است، اما خوشبختانه باید گفت که دوربین آلفا a6100 اینطور نیست. تمام دکمه های این دوربین به خوبی مشخص شده و اندازه خوبی دارند.

این دوربین دارای 2 دکمه کنترلی چرخشی است که هر دو در پشت دوربین نصب شده و با انگشت شست قابل تنظیم هستند.

در بالای دوربین یک دکمه شاتر، مجموعه ای از حالت های عکسبرداری، پاور و همچنین یک دکمه قابل برنامه ریزی C1 وجود دارد. به طور پیش فرض، دکمه C1 برای تنظیم حالت های فوکوس خودکار برنامه ریزی شده است، اما شما می توانید این برنامه ریزی را به دلخواه تغییر دهید.

مکان دکمه ضبط عجیب به نظر می رسد. این دکمه در نزدیکی موقعیت انگشت شست و تقریباً در پشت دوربین قرار دارد. از آنجایی که این دکمه می تواند به طور تصادفی فشار داده شود، می توانید عملکرد شروع ضبط ویدیو را به قرار دادن دکمه انتخابگر حالت در حالت ویدیو وابسته کنید.

چیدمان کلیدهای پشت دوربین کاملا کلاسیک است. دکمه چرخشی با کلیدهای جهت دار، تنظیم حساسیت، نمایش منو و دکمه Fn جایگزین مناسبی دارد و به راحتی قابل دسترسی است.

از طریق دکمه Fn برای تنظیمات سریع و کاربردی وارد منو می شوید و می توانید تنظیمات اولیه و ضروری را در یک صفحه انجام دهید.

البته برای انجام تنظیمات با دکمه Fn نمی توان از عملکرد لمسی مانیتور استفاده کرد و تنها با استفاده از دکمه ها می توان تنظیمات را انجام داد.

پورت های USB، HDMI و میکروفون در سمت چپ قرار گرفته اند و به طور طبیعی عدم وجود پورت هدفون قابل توجه است.

پایه لنز این دوربین مشابه دیگر دوربین های بدون آینه سونی نوع E است. علاوه بر طیف گسترده ای از لنزهای سونی، می توانید از لنزهای تولید کنندگان دیگر مانند سیگما، تامرون و زایس نیز استفاده کنید.

برای فعال کردن فلاش داخلی باید دکمه فلاش پشت دوربین را فشار دهید. این دکمه کمی فرو رفته است و برای فعال کردن آن باید کمی تلاش کنید. طراحی فلاش به گونه ای است که بالای لنز قرار می گیرد و پدیده قرمزی چشم را کاهش می دهد.

قابلیت ها و عملکرد کیت 16-50 میلی متری سونی آلفا a6100

قدرت ارزشمند Sony Alpha a6100 در سیستم فوکوس خودکار پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی آن نهفته است. این همان سیستم فوکوس خودکار است که در دوربین های مدرن و گران قیمتی مانند a6600 استفاده می شود.

تعداد 425 نقطه فوکوس در حالت تشخیص فاز و همین تعداد در حالت تشخیص کنتراست وظیفه فوکوس بسیار سریع و دقیق این دوربین را بر عهده دارند.

سرعت فوکوس خودکار این دوربین بسیار راضی کننده است و حدود 0.2 ثانیه است

به توانایی تمرکز روی چشم توجه کنید. علاوه بر این، سیستم هوش مصنوعی توانایی تشخیص و ردیابی شی را با سرعت خیره کننده ای در اختیار شما قرار می دهد.

همانند سیستم فوکوس، عکاسی پیاپی نیز بهینه شده است. در مورد مشخصات فنی، دوربین سونی a6100 مانند مدل a6000 می تواند با فوکوس خودکار با سرعت 11 فریم بر ثانیه به طور مداوم عکاسی کند، اما آنچه بهینه شده است، عکاسی پیاپی در حالت نمایش زنده است.

در مدل a6000 پس از گرفتن چندین عکس متوالی و در حالت لایو ویو فقط آخرین عکس نمایش داده می شود در حالی که در دوربین سونی a6100 می توانید هر فریم را با سرعت 8 فریم بر ثانیه مشاهده کنید.


این امر ردیابی اجسام متحرک را بسیار آسان می کند. تعداد انفجارها در فرمت JPEG 75 عدد ذکر شده است، اما در عمل می توانید تعداد کمتری را با هر انفجار ضبط کنید.

سیستم نورسنجی دوربین بدون آینه سونی a6100 از نوع ناحیه ارزیابی 1200 می باشد. در بسیاری از موارد، که البته به سلیقه بستگی دارد، میزان نوردهی کمی بالاتر از حد معمول به نظر می رسد و جبران نوردهی 0.7 EV مورد نیاز است.

Sony a6100 از سیستم منوی مشابه A7 III استفاده می کند و مانند قبل پیچیده به نظر می رسد. یک تب My Menu به منوی دوربین a6100 اضافه شده است، و همانطور که از نام آن پیداست، می‌توانید عملکردهایی را که اغلب استفاده می‌کنید سفارشی کنید تا دسترسی به آن‌ها را آسان‌تر کنید.

ویژگی جدید دوربین a6100 Slow & Quick یا به اختصار S&Q است. در این حالت می توانید ویدیوهایی با سرعت متغیر از 1 تا 120 فریم در ثانیه ایجاد کنید.

محدوده تنظیم حساسیت (ISO) دوربین a6100 بین 100 تا 32000 است و تا 51200 قابل افزایش است. در عکس هایی که با حساسیت بالا گرفته می شود مقداری نویز وجود دارد، اما برای ایمن بودن، توصیه می شود از حساسیت بالاتر 6400 کمتر استفاده کنید.

سنسور استفاده شده همان سنسور 24 مگاپیکسلی معروف و قدیمی سونی است اما فرآیندهای پردازشی در پردازنده Bionz X کاملا بهینه شده است. محدوده دینامیکی بسیار خوب است و جزئیات زیادی در قسمت های تاریک و روشن تصویر قابل مشاهده است. دوربین سونی a6100 از درگاه کارت حافظه SD استفاده می کند، اما متاسفانه کلاس سرعت کارت حافظه محدود به UHS-I است و امکان استفاده از کارت های حافظه سریعتر UHS-II وجود ندارد.

فیلمبرداری

این دوربین می تواند ویدیوهایی با وضوح 4K و 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. در رزولوشن فول اچ دی، سرعت فیلمبرداری به 120 فریم در ثانیه افزایش می یابد.

کدک مورد استفاده از نوع سریع XAVC S است و از سرعت ضبط تا 100 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

خروجی ویدیو HDMI تمیز و پورت میکروفون قابلیت ضبط ویدیوی سخت افزاری این دوربین را افزایش می دهد (البته از نظر نرم افزاری، پروفایل های HLG، S-Log 3 و S-Log 2 در این دوربین پشتیبانی نمی شوند)

باتری و برق

باتری استفاده شده در این دوربین سری W سونی و مدل آن NP-FW50 می باشد. طبق ادعای سونی با یک بار شارژ می توانید بیش از 400 عکس بگیرید اما در عمل این تعداد کمتر خواهد بود.

نکته مهم قابلیت شارژ باتری داخل دوربین از طریق پورت USB است که در مقایسه با دوربین های بدون این عملکرد مزیت مهمی است.

قابلیت های ارتباطی

دوربین سونی a6100 از WiFi، BlueTooth، NFC برای ارتباط بی سیم با سیستم عامل های اندروید و iOS استفاده می کند. می توانید از برنامه ارتباطی رایگان سونی به نام Sony Imaging Edge Mobile برای انتقال عکس ها و فیلم ها و همچنین کنترل از راه دور استفاده کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی دوربین بدون آینه سونی آلفا a6100 بدنه" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی دوربین بدون آینه سونی آلفا a6100 بدنه"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه