نقد و بررسی لنز سونی FE 24mm f/1.4 GM

مقدمه، مرور و بررسی

Sony FE 24mm f/1.4 GM

نقد و بررسی لنز سونی FE 24mm f/1.4 GM

مقدمه، بررسی تخصصی

لنز Sony FE 24mm f/1.4 GM

لنز Sony FE 24mm F1.4 GM در یک نگاه
سونی یکی از شرکت های پیشرو در زمینه تولید لنز و دوربین در جهان است. این شرکت با ارائه محصولات شگفت انگیز و با کیفیت توانسته طرفداران زیادی را به خود جذب کند، لنزی که در این مقاله قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم یکی از لنزهای ثابت این شرکت است؛ این لنز در دسته لنزهای پرایم این شرکت قرار می گیرد و مخصوص دوربین های فول فریم E-mount طراحی و ساخته شده است. لنز Sony FE 24mm F1.4 GM به عنوان یک لنز زاویه باز شناخته می شود. از آنجایی که این لنز در دسته لنزهای G master شرکت سونی قرار می گیرد، سعی شده از بهترین متریال و المان ها در ساخت آن استفاده شود; کیفیت بالای این لنز دلیل شگفت انگیز بودن تصاویر بدست آمده از آن است. نکته اینجاست که این لنز یک لنز ثابت است و فاصله کانونی آن تغییر نمی کند، بنابراین تصاویر به دست آمده از این لنز بسیار شگفت انگیز و با کیفیت هستند.


سونی لنزهای پرایم (معمولی) خود را با دیافراگم های مختلف ارائه می دهد. اما می توان گفت یکی از مفیدترین و محبوب ترین لنزها، لنز Sony FE 24mm F1.4 GM است. این لنز به شما امکان می دهد تا هر نوع عکاسی را با کیفیتی استثنایی بگیرید و می توانید از آن در موارد زیر استفاده کنید: عکاسی پرتره / عروسی / مستند / صحنه های ورزشی / طبیعت / عکاسی در استودیو و …. سونی این لنز را در 20 سپتامبر 2018 منتشر کرد. علاوه بر این، این لنز به دلیل داشتن حداکثر دیافراگم باز f/1.4، نور بیشتری را نسبت به سایر لنزها وارد سنسور می کند. در واقع می توان گفت که لنز Sony FE 24mm F1.4 GM عملکرد بسیار مطلوبی برای عکاسی در نور کم از خود نشان می دهد. این لنز به دلیل عواملی مانند وضوح بالا، مقرون به صرفه بودن، موتور پرسرعت برای فوکوس حرفه ای و اندازه کوچک یکی از لنزهای مورد علاقه عکاسان است و بسیاری از افراد آن را اولین لنز پس از لنز کیت Sony FE 24mm F1.4 GM می دانند. . همانطور که گفته شد فاصله کانونی این لنز 24 میلی متر است و با سایر لنزهای سری 24 میلی متری برابری می کند. لنز Sony FE 24mm F1.4 GM به لطف ویژگی های برجسته ای که در اختیار کاربران خود قرار می دهد، توانسته است عکاسان اختصاصی را به خود جذب کند. این لنز مخصوص دوربین های فول فریم با دیافراگم EF و سنسور فول فریم طراحی شده است.

اما به دلیل ویژگی های کاربردی و عملکرد سریع، در دوربین های غیر فول فریم نیز استفاده می شود. اما باید در نظر داشته باشید که فاصله کانونی این لنز با سنسورهای فول فریم (APS-H) افزایش می یابد. این لنز 290 گرمی از فلز و پلاستیک ساخته شده و در دست گرفتن بسیار راحت است. کیفیت این لنز با حرف G نوشته شده روی آن تضمین شده است و دیگر واقعا نیازی به تعریف آن ندارید.

این لنز به گونه ای طراحی شده است که درزبندی باشد تا بتوان به راحتی از آن در شرایط آب و هوایی بد استفاده کرد، بنابراین این لنز را به علاقه مندان به عکاسی در طبیعت و همچنین این لنز برای مصارف صنعتی به شدت توصیه می کنیم. در واقع تنها ایرادی که می توان از این لنز گرفت این است که به سیستم تثبیت کننده مجهز نیست، این تعجب آور نیست، زیرا اکثر دوربین های تولید شده توسط این شرکت دارای سیستم لرزشگیر هستند، سونی وزن برخی از آنها را کاهش داده است. روی لنزهای خود بدون سیستم ضد لرزش تولید می کند. برای صحبت بیشتر در مورد این لنز با مکس شاپ همراه باشید.

سیستم فوکوس خودکار
این لنز به دلیل دیافراگم کم، عمق میدان کم دارد که باعث کاهش دامنه فوکوس در تصاویر شده و جلوه ها و حالت های ویژه ای را در اختیار تصاویر شما قرار می دهد. سونی این لنز را به موتور فوکوس خودکار STM مجهز کرده است. استفاده از این مکانیزم فوکوس خودکار در این لنز این امکان را فراهم می کند تا با سرعت و دقت بالایی بر روی سوژه های خود فوکوس کنید. علاوه بر فوکوس خودکار، می توانید از طریق حلقه فوکوس دستی تعبیه شده در لنز، فوکوس سوژه های خود را به طور خودکار تغییر دهید، حلقه فوکوس این لنز پیشرفته بسیار نرم است و جابجایی آن آسان است. این حلقه در حین فوکوس حدود 7 سانتی متر حرکت می کند.



در این لنز فاصله کانونی بهینه برای دیافراگم های f/1.4 تا f/16 طراحی شده است و همچنین دکمه «پیش نمایش عمق میدان» در این لنز وجود دارد. حداقل فاصله کانونی در این لنز برابر با 24 سانتی متر است. این بدان معناست که برای اینکه بتوانید روی سوژه خود فوکوس کنید، باید 24 سانتی متر از آن فاصله داشته باشید. به علاوه حداکثر بزرگنمایی در این لنز 0.17 برابر است.

فاصله کانونی لنز Sony FE 24mm F1.4 GM
از آنجایی که این لنز به عنوان یک لنز اصلی شناخته می شود، فاصله کانونی بسیار مهم است. این لنز با ارائه فاصله کانونی 24 میلی متر، به عنوان یک لنز زاویه باز شناخته می شود و برای عکاسی در طبیعت، فضای باز و صنعتی بسیار مناسب است. فاصله کانونی ثابت این لنز نتایج به دست آمده از آن را واقعا شگفت انگیز کرده است.

اگر به عکاسی در فضای باز علاقه دارید یا در عکاسی از حیات وحش و طبیعت تخصص دارید، این لنز می تواند برای شما بسیار مفید باشد. لنز سونی FE 24mm F1.4 GM به دلیل داشتن فاصله کانونی مناسب برای استفاده در انواع عکاسی بسیار کاربردی است و به همین دلیل; این یکی از لنزهای پیشنهادی Max Shop است. در واقع فاصله کانونی ثابت این لنز باعث می شود تصاویر گرفته شده با آن بسیار با کیفیت و شفاف باشند. کیفیت تصاویر گرفته شده با لنزهای معمولی به وضوح بالاتر از لنزهای زوم است. اما باید در نظر داشته باشید که برای تغییر کادر در این نوع لنزها باید فاصله بین دوربین و سوژه را تغییر دهید. فاصله کانونی 24 میلی متری در این دوربین، Sony FE 24mm F1.4 GM را به یک لنز کاربردی و محبوب تبدیل کرده است.

دیافراگم و نوردهی
این لنز به لطف دیافراگم عریض f/1.4، عمق میدان کمی ایجاد می کند و قادر است پس زمینه تصاویر شما را تار کند تا سوژه اصلی به وضوح قابل مشاهده باشد. سونی هنگام طراحی دیافراگم لنز سونی FE 24mm F1.4 GM از دیافراگم 11 تیغه و 13 لنز در 10 گروه استفاده کرده که بوکه زیبایی را در پس زمینه شما ایجاد می کند. کیفیت تصویر یکی از عواملی است که باعث می شود لنزهای معمولی بهتر از لنزهای زوم باشند، البته اگر یک عکاس مبتدی هستید، استفاده از لنز زوم را به شما توصیه می کنیم. باز شدن دیافراگم در لنزهای پرایم دلیل اصلی افزایش کیفیت است، البته باید به این نکته توجه کنید که اگر هدف ثبت تصاویر واضح است، نباید همیشه از بازترین دیافراگم استفاده کنید. لنز Sony FE 24mm F1.4 GM در f/1.4 با حالت تاری که ایجاد می کند، تصویری بسیار هنرمندانه ایجاد می کند.

طراحی و بدنه
لنز Sony FE 24mm F1.4 GM لنزهای کمتری نسبت به لنزهای زوم دارد زیرا به آن لنز پرایم یا ثابت می گویند. از عناصر ویژه قرار داده شده بر روی این لنز می توان به 1 عنصر ED اشاره کرد که استفاده از این نوع لنز در این لنز منجر به افزایش قابل توجه وضوح تصویر شده است و از دیگر عملکردهای این لنز می توان به جلوگیری از نورهای اضافی اشاره کرد. در کنار این عنصر لایه ای از پوشش نانو کریستالی قرار داده شده است که حداکثر به وضوح و کیفیت تصاویر شما کمک می کند. علاوه بر این، یک لایه پوششی بر روی این لنز تعبیه شده است، بنابراین لنز Sony FE 24mm F1.4 GM علاوه بر داشتن شفافیت و کنتراست بالا، از انعکاس نور بر روی المان های لنز جلوگیری کرده و تابش خیره کننده در تصویر را کاهش می دهد. طول این لنز نوری 92 میلی متر و عرض آن 75 میلی متر است که می توان گفت با لنز فشرده ای روبرو هستیم که از نظر حمل و نقل مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. وزن این لنز 445 گرم است، وزن مناسب این لنز به شما این امکان را می دهد که بدون احساس خستگی از آن در پروژه های طولانی مدت عکاسی استفاده کنید. بدنه این لنز از پلاستیک فشرده ساخته شده و پایه آن نیز فلزی است و طوری طراحی شده است که وقتی آن را در دست می گیرید، حس یک لنز حرفه ای به شما منتقل می شود. حلقه فوکوس دستی در این لنز به راحتی قابل چرخش است و به راحتی می توانید به صورت دستی روی سوژه خود فوکوس کنید. سونی یک هود لنز ALC-SH154 برای این لنز طراحی کرده است که از ورود نور اضافی به دوربین جلوگیری می کند. همچنین اندازه فیلتر طراحی شده برای این لنز 67 میلی متر است و می توانید از فیلترهای مختلف 67 میلی متری استفاده کنید و برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع فیلتر اینجا کلیک کنید.


توصیه می شود در خرید فیلتر دقت کنید، در واقع می توان گفت اولین کاری که باید بعد از خرید لنز انجام دهید خرید یک فیلتر مناسب است، با خرید یک فیلتر نسبتا ارزان لنز خود را از آسیب های احتمالی محافظت کنید. آنها علاوه بر محافظت از لنز، از ورود نور اضافی به سنسور دوربین جلوگیری می کنند و برخی جلوه های رنگی خاصی را به تصاویر شما اضافه می کنند. از آنجایی که این لنز در رده لنزهای G Master سونی قرار می گیرد، سعی کرده است از بهترین المان های موجود در ساخت آن استفاده کند، به همین دلیل سونی این لنز قدرتمند را به صورت ایکسل و موم شده طراحی کرده است. در واقع با استفاده از این لنز دیگر نیازی نیست نگران لنز خود باشید، به راحتی می توانید در هوای بد، باران و حتی گرد و غبار شدید بدون مشکل لنز از آن استفاده کنید. این عامل ضروری Sony FE 24mm F1.4 GM را به لنز محبوبی برای عکاسان حیات وحش و افرادی تبدیل کرده است که دائما در حال حرکت هستند. متأسفانه این لنز فاقد سیستم لرزشگیر تصویر است که احساس خالی بودن می کند. این یک گزینه بسیار مناسب برای استفاده در نظر گرفته می شود. در واقع تثبیت کننده دوربین بیشترین کمک را به کیفیت و وضوح تصویر می کند. اما نگران نباشید، می توانید با نصب این لنز بر روی دوربین هایی که دارای تثبیت کننده هستند، به راحتی این قابلیت را به دوربین خود اضافه کنید.

نتیجه گیری
لنز Sony FE 24mm F1.4 GM یکی از محبوب ترین لنزهای سونی است که کاربردهای زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. این لنز به لنز واید معروف است و برای مصارف خاصی استفاده می شود، شما با داشتن این لنز قادر خواهید بود محدوده افقی بیشتری را در تصویر خود قرار دهید.

اگر به دنبال لنز وایدی هستید که علاوه بر کیفیت بالا، عملکرد خوبی نیز داشته باشد، این لنز را به شما پیشنهاد می کنیم، اما اگر به دنبال لنزی هستید که بتوانید برای هر کاری از آن استفاده کنید، باید لنز دیگری را انتخاب کنید، فروشگاه مکس متفاوتی را در اختیار شما قرار می دهد. انواع لنز، برای اطلاعات بیشتر و مشاوره خرید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی لنز سونی FE 24mm f/1.4 GM" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی لنز سونی FE 24mm f/1.4 GM"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه