نقد و بررسی لنز سونی FE 50mm f/1.8

مقدمه، مرور و بررسی

Sony FE 50mm f/1.8

نقد و بررسی لنز سونی FE 50mm f/1.8

لنز 50 میلی متری در یک نگاه

اگر از علاقه مندان به عکاسی هستید حتما نام لنزهای 50 میلی متری را شنیده اید، این سری از لنزها به دلیل قیمت مناسب در کنار کیفیت و وضوح عالی تصاویر شگفت انگیزی را در اختیار شما قرار می دهد. در واقع این لنزها در سری لنزهای معمولی (پرایم) قرار می گیرند و به لطف فاصله کانونی ثابت، کیفیتی باورنکردنی را به شما ارائه می دهند.سونی لنزهای پرایم (معمولی) خود را با دیافراگم های مختلف ارائه می دهد. اما می توان گفت مفیدترین و محبوب ترین لنز Sony FE 50mm f/1.8 است.
این لنز به شما اجازه می دهد تا هر نوع عکاسی را با عملکرد فوق العاده بگیرید و می توانید از آن در موارد زیر استفاده کنید: عکاسی پرتره / عروسی / مستند / صحنه های ورزشی / طبیعت / عکاسی استودیویی و … سونی این لنز را در تاریخ 29 مارس 2016 ساخته است. ارائه و به بازار جهانی عرضه شد. علاوه بر این، این لنز به دلیل داشتن حداکثر دیافراگم باز f/1.4، نور بیشتری را نسبت به سایر لنزها وارد سنسور می کند. در واقع می توان گفت که لنز Sony FE 50mm f/1.8 در نور کم بسیار خوب عمل می کند.
این لنز به دلیل عواملی مانند وضوح بالا، مقرون به صرفه بودن، موتور فوکوس حرفه ای با سرعت بالا و اندازه کوچک یکی از لنزهای مورد علاقه عکاسان است و بسیاری از افراد آن را اولین لنز پس از لنز کیت Sony FE 50mm f/1.8 می دانند.همانطور که گفته شد فاصله کانونی این لنز 50 میلی متر است و همانند لنزهای سری 50 دیگر است.
لنز Sony FE 50mm f/1.8 به لطف امکانات فوق العاده ای که در اختیار کاربران خود قرار می دهد، توانسته است عکاسان اختصاصی را به خود جذب کند. این لنز به طور ویژه برای دوربین های فول فریم با دیافراگم FE و سنسور فول فریم طراحی شده است، اما به دلیل ویژگی های کاربردی و عملکرد سریع، در دوربین های با فریم کوچک نیز استفاده می شود. اما باید در نظر داشته باشید که فاصله کانونی این لنز بر روی سنسورهای بدون فول فریم (APS-H) برابر با 75 است و برای استفاده در عکاسی پرتره بسیار مناسب است. این لنز 186 گرمی از فلز و پلاستیک ساخته شده و در دست گرفتن بسیار راحت است.

مقدمه، بررسی تخصصی

لنز Sony FE 50mm f/1.8

سیستم فوکوس خودکار

این لنز به دلیل دیافراگم کم، عمق میدان کم دارد که باعث کاهش دامنه فوکوس در تصاویر شده و جلوه ها و حالت های ویژه ای را در اختیار تصاویر شما قرار می دهد. سونی این لنز را به موتور فوکوس خودکار اولتراسونیک USM مجهز کرده است. استفاده از این مکانیزم فوکوس خودکار در این لنز این امکان را فراهم می کند تا با سرعت و دقت بالایی بر روی سوژه های خود فوکوس کنید.
علاوه بر فوکوس خودکار، می توانید از طریق حلقه فوکوس دستی تعبیه شده در لنز، فوکوس سوژه های خود را به طور خودکار تغییر دهید، حلقه فوکوس این لنز پیشرفته بسیار نرم است و جابجایی آن آسان است. این حلقه در حین فوکوس حدود 7 سانتی متر حرکت می کند.فوکوس دستی این لنز دائمی نیست و برای تغییر حالت فوکوس از خودکار به دستی باید با استفاده از دکمه روی بدنه دوربین آن را تغییر دهید.
فوکوس دستی پیوسته به شما این امکان را می داد که با استفاده از حلقه فوکوس دستی به راحتی روی سوژه فوکوس کنید در صورتی که فوکوس خودکار نتیجه دلخواه را به شما نمی دهد، اما در این لنز برای تغییر حالت فوکوس ابتدا باید تغییر حالت فوکوس را انتخاب کنید.در این لنز فاصله کانونی بهینه برای دیافراگم های f/1.8 تا f/22 طراحی شده است. حداقل فاصله کانونی در این لنز برابر با 45 سانتی متر است. یعنی برای اینکه بتوانید روی سوژه فوکوس کنید باید 45 سانتی متر از آن فاصله داشته باشید. به علاوه حداکثر بزرگنمایی در این لنز 0.14 برابر است.

فاصله کانونی

همانطور که می دانید، زمانی که می خواهید از یک لنز به روش خاصی استفاده کنید، فاصله کانونی اهمیت ویژه ای دارد. زیرا فاصله کانونی زاویه دید شما را تعیین می کند و از آنجایی که فاصله کانونی 50 میلی متری برابر با زاویه دید چشم انسان است، از اهمیت بالایی برخوردار است. لنز Sony FE 50mm f/1.8 به دلیل داشتن فاصله کانونی مناسب برای استفاده در انواع عکاسی بسیار کاربردی است و به همین دلیل; این یکی از لنزهای پیشنهادی Max Shop است.
در واقع فاصله کانونی ثابت این لنز باعث می شود تصاویر گرفته شده با آن بسیار با کیفیت و شفاف باشند.کیفیت تصاویر گرفته شده با لنزهای معمولی به وضوح بالاتر از لنزهای زوم است. اما باید در نظر داشته باشید که برای تغییر کادر در این نوع لنزها باید فاصله بین دوربین و سوژه را تغییر دهید. فاصله کانونی 50 میلی متری در این دوربین، Sony FE 50mm f/1.8 را به یک لنز مفید و محبوب تبدیل کرده است. لنز Sony FE 50mm f/1.8 به سیستم مجهز به E-TTL II است و برای استفاده در مراسم عروسی که از فلاش اکسترنال استفاده می شود بسیار کاربردی است.

دیافراگم

این لنز به لطف دیافراگم عریض f/1.8، عمق میدان کمی ایجاد می کند و قادر است پس زمینه تصاویر شما را تار کند تا سوژه اصلی به وضوح قابل مشاهده باشد. سونی در طراحی دیافراگم لنز Sony FE 50mm f/1.8 از دیافراگم 7 تیغه ای استفاده کرده است که بوکه زیبایی را در پس زمینه شما ایجاد می کند. لنز Sony FE 50mm f/1.8 محدوده دیافراگم از f/1.8 تا f/22 را به شما ارائه می دهد، این محدوده دیافراگم به شما این امکان را می دهد که به راحتی میزان نور ورودی به سنسور دوربین را تنظیم کرده و عکس بگیرید.

کیفیت تصویر یکی از عواملی است که باعث می شود لنزهای معمولی بهتر از لنزهای زوم باشند، البته اگر یک عکاس مبتدی هستید، استفاده از لنز زوم را به شما توصیه می کنیم. باز شدن دیافراگم با لنزهای معمولی دلیل اصلی افزایش کیفیت است، اما باید در نظر داشته باشید که اگر هدف ثبت تصاویر واضح است، همیشه نیازی به استفاده از بازترین دیافراگم نیست. لنز Sony FE 50mm f/1.8 با حالت تاری که ایجاد می کند، تصویری بسیار هنرمندانه در f/1.8 ایجاد می کند.

طراحی و بدنه Sony FE 50mm f/1.8

لنز Sony FE 50mm f/1.8 لنزهای کمتری نسبت به لنزهای زوم دارد زیرا به آن لنز پرایم یا پرایم می گویند. سونی بر روی این لنز از 6 لنز در 5 گروه استفاده کرده است که یکی از المان های خاص آن عنصر کروی است، استفاده از این عنصر در این لنز باعث شده است که لنز Sony FE 50mm f/1.8 علاوه بر شفافیت و کنتراست بالا از بازتاب نور جلوگیری کند. بر روی عناصر لنز و کاهش شعله ور شدن در تصویر. طول این لنز سبک 60 میلی متر و عرض آن 69 میلی متر است، بنابراین می توان گفت با لنز نسبتا فشرده ای روبرو هستیم که از نظر حمل و نقل مشکلی برای کاربر ایجاد نمی کند; وزن این لنز 186 گرم است.
وزن 186 گرمی لنز Sony FE 50mm f/1.8 آن را در رده لنزهای نیمه سنگین سونی قرار می دهد، وزن این لنز در مقایسه با سایر رقبا بالاتر است، اما این وزن اضافی را می توان به جنس بدنه و عناصر بادوام نسبت داد. پیچیدگی، این لنز را نمی توان به عنوان یک لنز سنگین توصیف کرد، اما وزن این لنز 50٪ بیشتر از سایر لنزها است. بدنه این لنز از پلاستیک فشرده ساخته شده و پایه آن نیز فلزی است و طوری طراحی شده است که وقتی آن را در دست می گیرید، حس یک لنز حرفه ای به شما منتقل می شود.
حلقه فوکوس دستی در این لنز به راحتی قابل چرخش است و به راحتی می توانید به صورت دستی روی سوژه خود فوکوس کنید. سونی روی این لنز هود دارد ALC-SH146 این هود طراحی شده از ورود نور اضافی به دوربین جلوگیری می کند. به علاوه سایز فیلتر طراحی شده برای این لنز 49 میلی متر است و می توانید از انواع فیلترهای 49 میلی متری استفاده کنید و جلوه های ویژه ای را به تصاویر خود اضافه کنید.
این لنز به عنوان یک لنز مبتدی استفاده می شود و با توجه به قیمت آن باید در نظر داشته باشید که در هوای بد نمی توانید از آن استفاده کنید. ایزولاسیون لنز هزینه بالایی برای شرکت سازنده دارد، اکثر لنزهای حرفه ای و نیمه حرفه ای این ویژگی را دارند، بدنه ایکسل و موم شده به کاربر اجازه می دهد در هر شرایط آب و هوایی به راحتی عکاسی کند، متاسفانه این ویژگی در Sony FE 50mm f/ موجود نیست. لنز 1.8
توصیه می شود در صورتی که قصد استفاده از لنز را در شرایط بد آب و هوایی دارید از پوشش های محافظ استفاده کنید.نکته ناراحت کننده در مورد این لنز این است که مجهز به سیستم لرزشگیر تصویر نیست، واقعاً نمی توان انتظار سیستم لرزشگیر تصویر را با این قیمت پایین داشت، اما ما دوست داشتیم که این لنز مانند بسیاری از لنزها مجهز به سیستم لرزشگیر تصویر باشد. سونی؛ متأسفانه این لنز کوچک دارای سیستم لرزشگیر تصویر نیست.

سیستم ضد لرزش توانست لرزش های ناشی از دست دادن را به میزان قابل توجهی متوقف کند و تصاویر واضح و یکنواختی را در اختیار شما قرار دهد. اما نگران نباشید، می توانید با نصب این دوربین بر روی دوربین هایی که دارای سیستم تثبیت کننده هستند، این مشکل را برطرف کنید. اگر به دنبال یک لنز 50 میلی متری با سیستم لرزشگیر تصویر هستید، لنز Sony Planar T* FE 50mm f/1.4 ZA را پیشنهاد می کنیم. این لنز یکی از بهترین لنزهای تولید شده توسط سونی است و مجهز به سیستم لرزشگیر قدرتمند تصویر می باشد. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که قیمت این لنز در مقایسه با لنز Sony FE 50mm f/1.8 بسیار بالاتر است.

نتیجه گیری

لنز Sony FE 50mm f/1.8 یکی از محبوب ترین لنزهای شرکت سونی است که کاربردهای زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. در واقع با چنین لنزی نیازی به تغییر آنچنانی ندارید، اما باید بدانید که این سوال در مورد عکاسی فوق حرفه ای صدق نمی کند.لنز Sony FE 50mm f/1.8 یک لنز کامل است و به معنای واقعی کلمه کیفیت خیره کننده ای را ارائه می دهد.
المان های اپتیکال به کار رفته در این لنز از کیفیت بالایی برخوردار بودند و در طراحی آن سعی می شد کیفیت را حتی در کناره های فریم بالا نگه دارد. این لنز برای مصارف مختلفی ساخته شده است اما بهترین عملکرد آن در زمینه عکاسی از طبیعت و پرتره به نمایش گذاشته شده است و همچنین این لنز برای استفاده در مجالس عروسی بسیار مناسب و با کیفیت می باشد. لنز Sony FE 50mm f/1.8 نه تنها در عکاسی بلکه در فیلمبرداری نیز بسیار قدرتمند است، نکته غم انگیز در مورد لنز که در بالا ذکر شد، عدم وجود سیستم تثبیت کننده در آن است که بسیار خالی به نظر می رسد.
استفاده از دیافراگم 7 تیغه ای در این لنز باعث شده تا دهانه دیافراگم کاملا دایره ای شکل باشد، بنابراین بوکه ایجاد شده توسط این لنز بسیار نرم و با کیفیت خواهد بود. نکته منفی دیگر این است که سونی این دوربین را برای عایق بودن طراحی نکرده است، بنابراین ما این دوربین را به کسانی که قصد استفاده از آن را در آب و هوای بد دارند توصیه نمی کنیم.
وزن مناسب این لنز همچنین به شما این امکان را می دهد که به راحتی آن را با خود در هر مکانی حمل کنید، در واقع می توان گفت که این لنز یک لنز همه کاره و بی نقص است، فروشگاه مکس با ارائه انواع لنز شرکت سونی است و این لنز پیشرفته را ارائه می کند. برای شما عکاسان عزیز می توانید برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی لنز سونی FE 50mm f/1.8" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی لنز سونی FE 50mm f/1.8"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه