نقد و بررسی لنز سونی FE 70-200mm f/2.8 GM OSS

مقدمه، مرور و بررسی

Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS

نقد و بررسی لنز سونی FE 70-200mm f/2.8 GM OSS

مقدمه، بررسی تخصصی

لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS

لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 G OSS در یک نگاه

لنزهای Vario از آن دسته لنزهایی هستند که به دلیل عملکرد و ویژگی های اولیه بسیار محبوب هستند. اگر به عکاسی حیات وحش علاقه دارید، مهم ترین نکته بعد از داشتن یک دوربین مناسب، خرید لنز زوم است. مطمئناً با دیدن تصاویر حیوانات وحشی نیز شگفت زده خواهید شد. جالب است بدانید که تمامی این تصاویر توسط لنزهای زوم ثبت شده است. در این مقاله می خواهیم یکی از جدیدترین لنزهای زوم سونی را که سونی در تاریخ 12 بهمن 1394 به بازار جهانی عرضه کرده است، معرفی کنیم. لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 G OSS، همانطور که از نامش پیداست، دارای فاصله کانونی متغیر 70 تا 200 میلی متر است. در واقع سونی با معرفی این لنز قدرتمند، یک لنز تله فوتو پرکاربرد را به طرفداران خود معرفی کرد و همین فاصله کانونی، این لنز را به یکی از محبوب ترین لنزهای سونی تبدیل کرده است. با این لنز شما قادر خواهید بود از اجسام مختلف در فواصل مختلف عکس بگیرید. فرقی نمی کند که دوربین فول فریم دارید یا نیم فریم، لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 G OSS همچنین با دوربین های غیر فول فریم سازگار است و عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. سونی این لنز را به یک موتور فوکوس اولتراسونیک مجهز کرده است که به شما امکان می دهد تصاویری خیره کننده و با کیفیت بالا ثبت کنید. استفاده از این موتور فوکوس در این لنز باعث فوکوس دقیق، سریع و بی صدا می شود. همچنین علاوه بر فوکوس خودکار، به راحتی می توانید از قابلیت فوکوس دستی این لنز استفاده کنید. این لنز علاوه بر کیفیت تصویر بالا، بدنه بسیار مقاومی نیز دارد; وزن این لنز 1480 گرم است و در گروه لنزهای سنگین سونی قرار می گیرد، در واقع می توان گفت وزن این لنز نسبت به فاصله کانونی آن بسیار مناسب است; جالب است بدانید که حتی لنزهای Canon و Nikon 200-70 نیز وزنی برابر با این لنز دارند، به عنوان مثال Canon EF 70-200mm f/2.8L USM حدود 1440 گرم وزن دارد. این لنز 200 میلی متر طول و 88 میلی متر قطر دارد، لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 G OSS حتی از نظر ابعاد تقریباً هم اندازه لنزهای Canon و Nikon است. این لنز حرفه ای مانند بسیاری از لنزهای رده بالای سونی از بدنه ایکسل و موم شده استفاده می کند. بدنه ایزوله این لنز به شما امکان استفاده از آن را در هر شرایطی می دهد، فرقی نمی کند که می خواهید از این لنز در باران استفاده کنید یا گرد و غبار شدید Sony FE 70-200mm f/ 2.8 G OSS آمده است تا شما را در هر شرایطی غیر ضروری کند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای استفاده در شرایط نامساعد نیز به دوربین ایکسل و موم شده نیاز دارید، در غیر این صورت باید از کاورهای محافظ استفاده کنید تا دوربین شما آسیب ببیند. دردسر درست نکن این لنز مجهز به دیافراگم 7 تیغه و دارای لنزهای متعدد و پیچیده است. از دیگر ویژگی های این لنز سنگین می توان به دستیابی به عمق میدان متفاوت اشاره کرد. برای بررسی دقیق تر خط لنز با ما همراه باشید.

سیستم فوکوس
لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 G OSS، مانند سایر لنزهای سری L سونی، مجهز به یک موتور فوکوس اولتراسونیک است. استفاده از موتور فوکوس در این لنز فوکوس در این لنز را سریعتر و دقیق تر می کند. در عین حال باید در نظر داشته باشید که جدای از سرعت و دقت این موتور فوکوس، بسیار کم صدا است; این ویژگی برای علاقه مندان به عکاسی حیات وحش بسیار مهم است. حداقل فاصله کانونی در لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 G OSS 96 سانتی متر است. این بدان معناست که برای اینکه بتوانید روی سوژه خود فوکوس کنید، باید حداقل 96 سانتی متر از آن فاصله داشته باشید. شاید این عدد به نظر شما زیاد باشد اما با توجه به حداقل فاصله کانونی 70 میلی متری این عدد بسیار منطقی است. حداکثر بزرگنمایی این لنز 0.25 است. علاوه بر سیستم فوکوس خودکار دقیق، می توانید از عملکرد فوکوس دستی این لنز نیز استفاده کنید. فوکوس دستی بر روی این لنز توسط حلقه ای که روی بدنه لنز قرار گرفته است انجام می شود. در واقع با این قابلیت می توانید به راحتی با تغییر دکمه نوع فوکوس در زمانی که فوکوس خودکار نتیجه دلخواه را نشان نمی دهد، فوکوس را روی حالت دستی قرار دهید و به راحتی سوژه را فوکوس کنید. فوکوس در این لنز به صورت داخلی انجام می شود و به این معنی است که می توانید با خیال راحت از اکثر فیلترها حتی زمانی که سیستم فوکوس در حالت AF است استفاده کنید. پیشنهاد مکس شاپ خرید فیلتری ارزان قیمت برای محافظت از لنز در برابر ضربه های احتمالی و افزودن جلوه های بصری زیبا به تصاویر است. اندازه فیلتر این لنز 77 میلی متر است که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید، می توانید از اکثر فیلترهای سایز 77 میلی متری استفاده کنید و علاوه بر محافظت از لنز، جلوه های ویژه ای به تصاویر خود اضافه کنید.

دیافراگم
لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 G OSS دارای دیافراگم از f/2.8 تا f/22 است. نکته مهم در مورد سیستم دیافراگم این لنز این است که سونی این لنز را به دیافراگم 7 تیغه مجهز کرده است و نکته دیگر اینکه وقتی روی این لنز زوم می کنید، دیافراگم ثابت می ماند. این باعث می شود هنگام عکاسی در نور کم مشکلی با این لنز نداشته باشید. دهانه این دیافراگم 7 لاملا دایره ای است که دهانه ای کاملا دایره ای دارد. این موضوع باعث شد محیط های خارج از محدوده فوکوس شما بوکه های بسیار زیبایی داشته باشند. از آنجایی که با لنز تله مواجه هستیم، به دلیل وجود دیافراگم باز، زمانی که بخواهید پس زمینه تصاویر خود یا به اصطلاح عکاسان را محو کنید، کار شما بسیار راحت خواهد بود؛ در واقع، لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 G OSS در این زمینه عالی است. بوکه ایجاد شده توسط این لنز بسیار نرم، زیبا و دلنشین است.

فاصله کانونی لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 G OSS
همانطور که در بالا ذکر شد، از آنجایی که این لنز لنز تله فوتو نامیده می شود. با آن، فاصله کانونی بسیار مهم است. مقدار عدد فاصله کانونی در واقع میزان قابلیت زوم لنز را نشان می دهد. لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 G OSS با فاصله کانونی 70-200 میلی متر، انتخابی عالی برای عکاسان حیات وحش است. در واقع این فاصله کانونی باعث محبوبیت این لنز در بین علاقه مندان به عکاسی شده است. در واقع نمی توان گفت که لنز 200-70 تنها مختص یک نوع عکاسی است، با این لنز می توانید از سوژه های مختلف در فواصل کانونی مختلف عکاسی کنید. عکس های خبری، حیات وحش و حتی پرتره با این لنز امکان پذیر است. با خرید این لنز می توانید نیاز به چندین لنز مختلف را از بین ببرید. روش زوم در این لنز قدرتمند از نوع داخلی است به این معنی که طول لنز در هنگام زوم تغییر نمی کند و دوربین و لنز ثابت می مانند و دوربین نسبت به قبل ایمن تر و راحت تر در دست می شود. بسیاری از عکاسان این لنز را به عنوان گزینه ای برای مقایسه لنزهای دیگر قرار می دهند. با استفاده از این لنز می توانید از اکثر سوژه ها در فواصل کانونی مختلف عکس های واضح و باکیفیت بگیرید. هنگامی که این لنز را روی یک دوربین غیر فول فریم یا ASP-C نصب می کنید، فاصله کانونی آن به 105-320 میلی متر افزایش می یابد.

لنزها
این لنز لنزهای پیچیده و پیشرفته زیادی دارد، اما این بدان معنا نیست که کار با این لنز دشوار است. در نگاه اول متوجه طراحی عالی لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 G OSS خواهید شد. سونی در طراحی این لنز از 32 لنز در 18 گروه از جمله عنصر کروی و پوشش Nano AR استفاده کرده است. استفاده از این نوع عناصر در این لنز باعث شد تا تصاویر ثبت شده با لنز بسیار شفاف و واضح باشد. در عین حال استفاده از این نوع لنز باعث کاهش درجه پراکندگی نور می شود. از دیگر عناصر قرار داده شده بر روی این لنز می توان به پوشش نانو کریستال اشاره کرد که باعث شفافیت بیشتر شده است. المان های این لنز به گونه ای چیده شده اند که حتی لبه های فریم شما نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.

طراحی لنز و بدنه سونی FE 70-200mm f/2.8 G OSS
طراحی بدنه این لنز واقعا شگفت انگیز است، بدنه این لنز پلاستیکی و پایه آن فلزی است، طراحی این لنز آنقدر با کیفیت است که در اولین جلسه متوجه آن خواهید شد؛ وزن این لنز 1480 کیلوگرم است که یک لنز سنگین به حساب می آید; بنابراین اگر به دنبال لنزی هستید که بتوانید به راحتی آن را حمل کنید، این لنز را توصیه نمی کنیم. همچنین طول این لنز 200 میلی متر و قطر آن 88 میلی متر است. وزن زیاد این لنز یک نکته منفی برای آن محسوب می شود، البته لازم به ذکر است که لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 G OSS یک لنز حرفه ای است و به دلیل بدنه مقاوم و عناصری مانند وزن باید انتظار داشت. از عملکردهای پیچیده به کار رفته در آن، برای استفاده از این لنز قطعا به سه پایه عکاسی نیاز خواهید داشت، در غیر این صورت با استفاده طولانی مدت دچار مشکل خواهید شد. سونی در طراحی این لنز از لرزشگیر Optical SteadyShot استفاده کرده است، این تثبیت کننده قادر است لرزش های ناشی از تکان دادن دست شما را به میزان قابل توجهی متوقف کند و تصویری واضح و با کیفیت ارائه دهد. بنابراین می توان گفت که تصاویر گرفته شده با این لنز همیشه شارپ و با کیفیت هستند. استابلایزر این دوربین را می توان یکی از بهترین فاکتورهای آن دانست. سونی دو دکمه برای سیستم تثبیت کننده روی این لنز قرار داده است. می‌توانید از طریق این دو دکمه روی بدنه لنز، تثبیت‌کننده لنز را خاموش یا روشن کنید و بین حالت‌های ۱ و ۲، حالت ۱ برای عکاسی معمولی و حالت ۲ برای عکاسی از سوژه‌ها را انتخاب کنید. از طریق این دکمه ها می توانید به راحتی به سیستم تثبیت کننده دوربین دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز آن را خاموش کنید. شاید تعجب کنید که چرا این لنز برخلاف اکثر لنزهای سونی که سیاه رنگ هستند، به رنگ سفید ارائه شده است. پاسخ شما باید این باشد که در این لنزها از رنگ سفید برای جلوگیری از گشاد شدن شیشه جلویی لنز استفاده شده است. در واقع، هر لنز تحمل اتساع دارد، به همین دلیل است که رنگ سفید در لنزهای بزرگ استفاده می شود. همچنین استفاده از رنگ سفید باعث می شود گرما منعکس شود و لنز همیشه خنک بماند. حلقه فوکوس این لنز مانند اکثر لنزهای سری L سونی به راحتی و نرمی قابل چرخش است و در حین کار با آن خسته نخواهید شد. علاوه بر حلقه فوکوس، حلقه زوم روی این لنز نیز به راحتی می چرخد. روی بدنه صفحه نمایش نیز قابل مشاهده است. این نمایشگر میزان فوکوس را نشان می دهد. برخلاف سیستم فوکوس داخلی، عملیات زوم به صورت خارجی انجام می شود که باعث افزایش طول لنز در هنگام زوم می شود.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات داده شده باید گفت که این لنز در نوع خود بی نظیر است و اگر قصد استفاده حرفه ای از آن را دارید بسیار مناسب است; اما اگر یک عکاس مبتدی هستید که به تازگی کار با دوربین را شروع کرده اید، این لنز به شما توصیه نمی شود. علاوه بر این، این لنز برای کسانی که درگیر عکاسی ورزشی یا حیات وحش هستند توصیه می شود. این لنز بسیار حرفه ای است و می تواند نیازهای شما را در هر زمینه ای برطرف کند. لنز Sony FE 70-200mm f/2.8 G OSS از سری لنزهای G سونی است و این بدان معناست که از بهترین المان ها در طراحی آن استفاده شده است، کیفیت در هر قسمت از این لنز بالا است و حتی لبه های فریم شما با کیفیت است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی لنز سونی FE 70-200mm f/2.8 GM OSS" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی لنز سونی FE 70-200mm f/2.8 GM OSS"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه