چگونه شکایت نامه بنویسیم؟ راهنمای کامل تنظیم شکواییه

چگونه شکایت نامه بنویسیم؟ راهنمای کامل تنظیم شکواییه

چگونه شکایت نامه بنویسیم

اگر قربانی جرمی شده اید و نمی دانید چطور حق و حقوقتان را بگیرید، نگران نباشید! نوشتن شکایت نامه، اولین و مهم ترین قدم برای شروع پیگیری قانونی است. این مقاله یک راهنمای جامع و کاربردی است که کمکتان می کند خودتان یک شکایت نامه اصولی و مؤثر بنویسید و سردرگمی های مسیر رو به حداقل برسونید.

همه ما ممکنه در طول زندگیمون با مشکلاتی مواجه بشیم که نیاز به پیگیری قانونی داشته باشند. از یه اختلاف ساده سر ملک و املاک گرفته تا خدای نکرده اتفاقات کیفری جدی تر مثل توهین، کلاهبرداری یا حتی ضرب و جرح. در چنین مواقعی، دونستن اینکه چطور باید از خودمون دفاع کنیم و حقمون رو بگیریم، خیلی مهمه. شکایت نامه یا همون شکوائیه، درست مثل یه کلید برای باز کردن درهای عدالت عمل می کنه. اگر این کلید رو درست و حسابی بسازید، می تونید با خیال راحت تری وارد مراحل بعدی پرونده بشید. در ادامه با هم بررسی می کنیم که چکوائیه دقیقا چیه، چه اجزایی داره، چطور باید قدم به قدم اون رو بنویسیم و بعد از نوشتن باید چیکار کنیم. پس اگه آماده اید، با من همراه بشید تا این مسیر رو با هم روشن کنیم.

اصلا شکوائیه یعنی چی؟ (تفاوتش با دادخواست و ابلاغیه چیه؟)

قبل از اینکه وارد جزئیات نوشتن شکایت نامه بشیم، بهتره اول بدونیم اصلا این سند چیه و چه فرقی با بقیه اوراق قضایی داره. خیلی ها شکایت نامه رو با دادخواست یا حتی ابلاغیه اشتباه می گیرند، در حالی که هر کدوم از این ها کارایی و جایگاه خودشون رو تو سیستم قضایی ما دارند. اگه این تفاوت ها رو بدونید، موقع شروع فرآیند قضایی، کمتر گیج میشید و می دونید که دقیقا چه ورقه و با چه عنوانی باید تنظیم و ثبت کنید.

شکوائیه، سند شروع دعوای کیفری

شکوائیه یا همون شکایت نامه، سندی هستش که شما باهاش به مراجع قضایی (مثل دادسرا) اطلاع میدید که یه جرمی اتفاق افتاده و شما از اون جرم متضرر شدید یا اطلاع دارید. به زبان ساده تر، شکوائیه اولین قدم برای شروع یه دعوای کیفریه. یعنی وقتی می خواهید از کسی که جرمی مثل دزدی، کلاهبرداری، توهین، تهدید یا ضرب و جرح انجام داده، شکایت کنید، باید شکوائیه تنظیم کنید. با تقدیم شکوائیه، شما رسماً از مراجع قضایی درخواست می کنید که به جرم رسیدگی کنند، متهم رو تعقیب و مجازات کنند و حق شما رو بستانند. اهمیت شکوائیه اینه که بدون اون، عملاً هیچ پرونده کیفری ای برای بررسی تشکیل نمیشه و حرف شما به هیچ جایی نمی رسه. پس اگه کسی به حقتون تجاوز کرده یا جرمی علیه شما مرتکب شده، باید سریع دست به کار بشید و با تنظیم یه شکوائیه دقیق، صدای خودتون رو به گوش قانون برسونید.

دادخواست، رفیق حقوقی شکوائیه

شاید زیاد شنیده باشید که یکی میگه دادخواست دادم و یکی دیگه میگه شکایت کردم. این دو تا اصطلاح با هم فرق دارند و به دو مسیر کاملاً متفاوت تو دادگستری اشاره می کنند. همونطور که گفتیم، شکوائیه برای مسائل کیفریه، یعنی وقتی جرمی اتفاق افتاده. اما دادخواست، سند شروع دعواهای حقوقیه. دعواهای حقوقی اون هایی هستند که معمولاً پای مجازات و زندان وسط نیست و بیشتر مربوط به اختلافات مالی، ملکی، قراردادی، خانوادگی و این جور مسائل میشه. مثلاً اگه کسی به شما بدهکاره و پولتون رو نمیده، یا اگه سر یه قرارداد با هم اختلاف پیدا کردید، یا اگه می خواهید طلاق بگیرید یا مهریه رو مطالبه کنید، باید دادخواست بدید. مرجع رسیدگی به دادخواست ها هم معمولاً دادگاه های حقوقی هستند، نه دادسرا. پس فرق اساسی بین شکوائیه و دادخواست تو اینه که شکوائیه پایه گذار یه دعوای کیفریه و دادخواست، یه دعوای حقوقی. هر کدوم فرم و قواعد خودشون رو دارند و باید تو مرجع خودشون ثبت بشن. اشتباه فرستادن این دو به مرجع نامربوط، فقط وقت و انرژی شما رو هدر میده.

ابلاغیه، فقط یه خبره، نه درخواست!

ابلاغیه هم یکی دیگه از اوراق قضاییه که ممکنه با شکوائیه اشتباه گرفته بشه، اما کارش خیلی فرق داره. شکوائیه و دادخواست، هر دو یه نوع درخواست و شروع کننده دعوا هستند، اما ابلاغیه فقط یه اطلاع رسانیه. ابلاغیه سندی هست که از طرف مراجع قضایی یا اداری برای شما فرستاده میشه تا از یه موضوع خاص مطلع بشید. مثلاً بهتون خبر میدن که پرونده تون تو چه مرحله ای قرار داره، کی باید برید دادگاه یا دادسرا، چه مدارکی رو باید ارائه بدید، یا حتی حکم صادر شده. ابلاغیه معمولاً شامل تاریخ، زمان، محل و موضوع جلسه یا قراره که شما باید از اون مطلع بشید. پس ابلاغیه برخلاف شکوائیه، خودش نه یه شکایت جدیده و نه یه درخواست برای شروع پرونده. بلکه فقط یه راهیه برای اینکه شما تو جریان اتفاقات پرونده تون قرار بگیرید. برای همین، خیلی مهمه که ابلاغیه ها رو به موقع دریافت و بررسی کنید و اگه لازم شد، بهشون پاسخ بدید، چون بی توجهی به ابلاغیه ها می تونه عواقب قانونی برای شما داشته باشه. این روزها اکثر ابلاغیه ها به صورت الکترونیکی از طریق سامانه ثنا به دست شما می رسند.

اجزای اصلی شکایت نامه کامل و صحیح: چی بنویسیم که کارمون راه بیفته؟

حالا که فرق شکوائیه رو با بقیه اوراق قضایی فهمیدیم، وقتشه بریم سراغ مغز کلام: یعنی اجزای یه شکایت نامه استاندارد. نوشتن یه شکوائیه درست و حسابی، یعنی اینکه تمام اطلاعات لازم رو به شکل واضح و مرتب توی فرمش جا بدید. هر بخش از این فرم، جایگاه خاص خودش رو داره و اگه چیزی رو اشتباه بنویسید یا جا بندازید، ممکنه پرونده تون با مشکل مواجه بشه. تصور کنید که شکایت نامه شما مثل یه داستانه که می خواهید برای قاضی تعریف کنید، ولی با این تفاوت که باید همه جزئیاتش دقیق و مستند باشه. پس بیایید ببینیم این داستان رو چطور باید بنویسیم.

مشخصات خودتون (شاکی): شناسنامه رو بیارید!

اولین و مهم ترین قسمت هر شکایت نامه، اطلاعات شماست؛ یعنی کسی که ازش شکایت می کنید. مشخصات شاکی باید کامل و بدون نقص باشه. این اطلاعات کمک می کنه تا مراجع قضایی بتونند شما رو به درستی شناسایی کنند و اگه لازم شد، باهاتون تماس بگیرند. این بخش ها شامل موارد زیر میشه:

  1. نام و نام خانوادگی: اسم کاملتون رو دقیقاً همونطور که توی شناسنامه هست بنویسید.
  2. نام پدر: اسم پدرتون رو هم بنویسید.
  3. کد ملی: این شماره برای شناسایی شما حیاتیه، پس حتماً درست واردش کنید.
  4. شغل: شغل فعلیتون رو ذکر کنید.
  5. نشانی دقیق: آدرس کامل و دقیق محل سکونتتون (اگه شرکت یا دفتر دارید، آدرس اونجا) رو بنویسید. این آدرس برای ارسال ابلاغیه ها مهمه.
  6. شماره تماس: شماره تلفن همراه و ثابت که همیشه در دسترستون باشه.

یه نکته خیلی مهم: اگه شاکی، سن قانونی نداره (صغیر) یا به هر دلیلی خودش نمی تونه شکایت کنه (محجور)، اون وقت باید مشخصات ولی (پدر یا پدربزرگ) یا قیم قانونیش رو بنویسید و توضیح بدید که به نمایندگی از چه کسی شکایت می کنید. مثلاً فلانی به ولایت از فرزند صغیرش فلان.

مشخصات طرف مقابل (مشتکی عنه): کی ازش شاکی هستید؟

بعد از مشخصات خودتون، نوبت به اطلاعات کسی میرسه که ازش شکایت دارید؛ یعنی مشتکی عنه یا متهم. هرچی اطلاعاتتون از طرف مقابل کامل تر و دقیق تر باشه، کار مراجع قضایی برای شناسایی و احضار اون راحت تر میشه. سعی کنید تا جای ممکن این اطلاعات رو جمع آوری کنید:

  1. نام و نام خانوادگی: اگه می دونید، نام و نام خانوادگی کامل طرف مقابل رو بنویسید.
  2. نام پدر: اسم پدرش رو هم اگه اطلاع دارید ذکر کنید.
  3. نشانی دقیق: این قسمت فوق العاده مهمه. آدرس محل سکونت یا محل کار متهم رو با جزئیات بنویسید. هرچه دقیق تر باشه، ابلاغ بهش راحت تره.
  4. شماره تماس: اگه شماره تلفنش رو دارید، حتماً وارد کنید.

اگه مشخصات متهم رو نمی دونید چی کار کنیم؟ نگران نباشید، اگه اسم و فامیل یا آدرس دقیق متهم رو ندارید، باز هم می تونید شکایت کنید. در این صورت، تو این بخش بنویسید: مشتکی عنه (متهم) ناشناس است یا هویت مشتکی عنه معلوم نیست. بعدش تو قسمت شرح واقعه، هر اطلاعاتی که ازش دارید، مثل قد، قیافه، ماشینی که سوار بوده، جایی که دیدینش و هر مشخصه دیگه ای که به شناساییش کمک می کنه، با دقت و جزئیات بنویسید. مراجع قضایی خودشون تحقیقات لازم رو برای شناسایی متهم انجام میدن.

موضوع شکایت: اسم جرم رو چی بذاریم؟

این بخش از شکایت نامه، در واقع عنوان جرمیه که علیه شما اتفاق افتاده. انتخاب عنوان درست برای موضوع شکایت خیلی مهمه، چون مسیر رسیدگی پرونده رو مشخص می کنه. باید دقیقاً مشخص کنید که از چه جرمی شکایت دارید.

مثال هایی از عناوین پرکاربرد:

  • توهین و افترا
  • کلاهبرداری
  • سرقت
  • ضرب و جرح عمدی
  • تهدید
  • خیانت در امانت
  • مزاحمت تلفنی
  • جعل و استفاده از سند مجعول

اگه مطمئن نیستید که دقیقاً چه عنوانی باید برای جرمی که اتفاق افتاده استفاده کنید، بهتره قبل از نوشتن با یه حقوقدان یا وکیل مشورت کنید. البته نگران نباشید، حتی اگه عنوان رو اشتباه هم بنویسید، قاضی یا بازپرس بر اساس شرح واقعه و مدارک شما، عنوان درست رو تشخیص میده و پرونده رو بر اساس اون جلو میبره. اما انتخاب صحیح عنوان، کار رو برای همه راحت تر می کنه.

کی و کجا جرم اتفاق افتاده؟

تاریخ و محل وقوع جرم، جزئیات مهمی هستند که به مراجع قضایی کمک می کنند تا صلاحیت خودشون رو برای رسیدگی به پرونده تشخیص بدن و همچنین در بازسازی صحنه جرم یا جمع آوری مدارک، اطلاعات دقیقی در اختیار داشته باشند.

  1. زمان وقوع جرم: تاریخ دقیق اتفاق رو (روز، ماه، سال) بنویسید. اگه ساعت دقیقش رو هم می دونید، حتماً ذکر کنید. هرچی دقیق تر باشه، بهتره.
  2. نشانی محل وقوع جرم: آدرس دقیق جایی که جرم اتفاق افتاده رو بنویسید. این می تونه یه خیابون، یه پلاک، یه اداره، یه فروشگاه، یا حتی یه مکان عمومی باشه.

مثال: در تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۱۰ ساعت ۱۷:۰۰ در خیابان انقلاب، روبروی ساختمان شماره ۱۲، جنب بانک ملی یا در مورخ ۱۲/۰۸/۱۴۰۱ حوالی ساعت ۱۴:۳۰ در محل کار اینجانب واقع در تهران، خیابان ولیعصر، کوچه فلان، پلاک بهمان.

اهمیت این بخش تو اینه که اگه محل وقوع جرم خارج از حوزه قضایی اون دادسرا باشه، پرونده به مرجع صالح ارجاع داده میشه. همچنین برای تحقیقات پلیسی و جمع آوری شواهد (مثل دوربین های مداربسته)، داشتن آدرس دقیق خیلی کمک کننده است.

دلایل و مدارک: با چی حرفتون رو ثابت می کنید؟

در دادگاه، حرف حرفِ مدرکه! شما هر ادعایی که می کنید، باید بتونید اون رو با سند و مدرک اثبات کنید. این بخش از شکایت نامه جاییه که شما تمام شواهدی رو که برای اثبات جرمی که علیه تون اتفاق افتاده دارید، فهرست می کنید. این مدارک، بازپرس رو در درک بهتر ماجرا و تصمیم گیری کمک می کنه.

انواع دلایل و ضمائم:

  • شهود (گواهان): اگه کسی شاهد ماجرا بوده، نام و نام خانوادگی، نام پدر و شماره تماسش رو بنویسید.
  • گواهی پزشکی قانونی: در جرائمی مثل ضرب و جرح، این گواهی حیاتیه. حتماً اگه به پزشکی قانونی مراجعه کردید، شماره نامه یا تاریخ مراجعه رو ذکر کنید.
  • پیامک ها، فایل های صوتی یا تصویری: اگه پیامک تهدیدآمیز، فایل صوتی از مکالمات یا فیلمی از صحنه جرم دارید، بهشون اشاره کنید. این ها می تونند به عنوان مدرک مهمی استفاده بشن.
  • اسناد مالی: در کلاهبرداری یا خیانت در امانت، رسیدهای بانکی، فیش های واریزی، چک یا سفته می تونند دلیل محکمی باشن.
  • استشهادیه محلی: اگه چند نفر از اهالی محل یا همسایه ها می تونند وقوع جرم یا موضوع رو تأیید کنند، می تونید استشهادیه محلی تهیه کنید و به عنوان مدرک ارائه بدید.
  • مدارک الکترونیکی: اسکرین شات از صفحات وب، چت ها، ایمیل ها یا هر مدرک دیجیتال دیگه.

نحوه پیوست کردن: شما فقط کافیه تو این بخش، لیست مدارکتون رو بنویسید. خود مدارک رو باید موقع ثبت شکایت نامه (توی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی) به صورت فیزیکی یا فایل اسکن شده ارائه بدید تا پیوست پرونده بشن. هرچی مدارکتون کامل تر و محکم تر باشه، پرونده شما قوی تر میشه.

شرح واقعه: داستان رو چطور تعریف کنیم که قانع کننده باشه؟

این بخش، شاید مهم ترین و حیاتی ترین قسمت شکایت نامه باشه. اینجا جاییه که شما داستان رو، دقیقاً همونطور که اتفاق افتاده، برای مراجع قضایی تعریف می کنید. اما نباید مثل یه داستان سرایی معمولی باشه، بلکه باید روان، صادقانه، با جزئیات ضروری و بدون احساساتی گری نوشته بشه. هدف اینه که بازپرس با خوندن این بخش، کاملاً متوجه بشه که چه اتفاقی افتاده و خواسته شما چیه.

نکات کلیدی برای نوشتن شرح واقعه:

  1. روان و ساده بنویسید: از اصطلاحات حقوقی پیچیده دوری کنید و با زبان عادی خودتون بنویسید.
  2. با صداقت کامل بنویسید: از اغراق، دروغ یا پنهان کاری پرهیز کنید. صداقت شما، اعتبار پرونده تون رو بیشتر می کنه.
  3. به ترتیب زمانی: داستان رو از اول تا آخر، به ترتیب اتفاق افتادن بنویسید. این کار به درک بهتر ماجرا کمک می کنه.
  4. جزئیات ضروری رو ذکر کنید: اسم اشخاص، زمان دقیق (تاریخ و ساعت)، مکان دقیق، اتفاقات اصلی و نتیجه ای که براتون داشته رو بنویسید. از حاشیه پردازی و ذکر جزئیات بی ربط خودداری کنید.
  5. خواسته صریح: آخرش دقیقاً بگید که از مراجع قضایی چی می خواهید؟ مجازات متهم؟ جبران خسارت؟ (اگه جنبه حقوقی هم داره).

یک ساختار پیشنهادی برای شرح واقعه:

زمان و مکان: در تاریخ (تاریخ دقیق) ساعت (ساعت دقیق) در آدرس (محل وقوع جرم) اینجانب…

اشخاص درگیر: …با آقای/خانم (نام مشتکی عنه) یا فردی با مشخصات (شرح مشخصات فرد ناشناس) مواجه شدم.

رویداد اصلی: ایشان/این فرد اقدام به (شرح دقیق جرم، مثلاً توهین، سرقت، ضرب و جرح و…) نمود. به عنوان مثال، (یک مثال مشخص از حرف یا عمل مجرمانه را ذکر کنید).

نتیجه یا آسیب وارد شده: در نتیجه این عمل، (آسیبی که به شما وارد شده را ذکر کنید، مثلاً بنده مورد اهانت قرار گرفتم، اموال من به سرقت رفت، دچار جراحت شدم و…)، که موجب (توضیح کوتاه در مورد تأثیر روانی، مالی یا جسمی) گردید.

تقاضا: لذا با تقدیم این شکوائیه، از محضر محترم دادسرای عمومی و انقلاب (نام شهر) تقاضای رسیدگی، تعقیب و مجازات مشتکی عنه را دارم.

یادتون باشه، شرح واقعه قلب شکایت نامه شماست. هرچقدر این بخش واضح تر و مستندتر باشه، شانس شما برای پیگیری موفق پرونده بیشتره.

اگه وکیل دارید، مشخصات وکیل رو بنویسید.

گاهی اوقات، به خصوص تو پرونده های پیچیده تر، افراد تصمیم می گیرند که از یه وکیل برای پیگیری امور حقوقیشون کمک بگیرند. اگه شما هم وکیل گرفتید، باید مشخصات وکیل رو تو قسمت مربوطه در فرم شکایت نامه بنویسید. این کار باعث میشه که تمام مکاتبات و ابلاغیه های بعدی به وکیل شما ارسال بشه و اون از طرف شما پرونده رو پیگیری کنه.

مشخصات وکیل شامل:

  • نام و نام خانوادگی وکیل
  • نام پدر وکیل
  • شماره پروانه وکالت
  • آدرس دفتر وکیل
  • شماره تماس وکیل

اگه وکیل دارید، دیگه نیازی نیست که خودتون دائماً پیگیر پرونده باشید یا به دادسرا مراجعه کنید، چون وکیل این کارها رو انجام میده. البته یادتون باشه که انتخاب وکیل خوب و متخصص تو زمینه پرونده شما، خیلی می تونه بهتون کمک کنه.

قدم به قدم تا نوشتن یک شکایت نامه حرفه ای

حالا که با اجزای اصلی شکایت نامه آشنا شدید، وقتشه که یه راهنمای قدم به قدم داشته باشیم تا بتونید بدون سردرگمی، خودتون یه شکایت نامه درست و حسابی تنظیم کنید. این مراحل رو اگه با دقت انجام بدید، می تونید مطمئن باشید که کار رو از پایه درست شروع کردید.

گام ۱: اول اطلاعات و مدارک رو جمع کنید

قبل از اینکه اصلاً شروع به نوشتن کنید، باید تمام اطلاعات و مدارکی رو که به پرونده تون مربوط میشه، جمع آوری و مرتب کنید. این کار مثل آماده کردن مواد اولیه برای یه غذای خوشمزه است! اگه مواد اولیه درست و حسابی نداشته باشید، غذا هم خوب در نمیاد.

چی ها رو باید آماده کنید؟

  • شناسنامه و کارت ملی خودتون: برای پر کردن مشخصات شاکی.
  • هر اطلاعاتی که از متهم دارید: اسم، فامیل، آدرس، شماره تلفن، عکس، مشخصات ماشین و…
  • مدارک اثباتی جرم: پیامک ها، فایل های صوتی/تصویری، اسکرین شات ها، رسیدهای بانکی، قراردادها، فاکتورها، گواهی پزشکی قانونی، استشهادیه محلی و…
  • مشخصات شهود: اگه شاهدی دارید، اطلاعات کاملش (اسم، فامیل، آدرس، شماره تماس).
  • تاریخ و محل دقیق وقوع جرم: هرچی دقیق تر، بهتر.

این مرحله رو جدی بگیرید، چون اگه چیزی رو جا بندازید، ممکنه بعداً مجبور بشید دوباره برگردید و وقت بیشتری صرف کنید. همه رو مرتب و دم دست بذارید.

گام ۲: فرم شکوائیه رو از کجا بگیریم؟

امروزه دیگه مثل قدیم نیست که بخواهید روی یه کاغذ سفید شروع به نوشتن کنید. فرم های استاندارد شکایت نامه وجود داره که شما باید اون ها رو تکمیل کنید.

  • دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: بهترین و مطمئن ترین جا برای تهیه فرم شکوائیه، همین دفاتر هستند. وقتی برای ثبت شکایت می رید، فرم رو بهتون میدن. حتی بعضی از این دفاتر خدمات نوشتن شکایت نامه رو هم انجام میدن.
  • سامانه ثنا: اگه تو سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید، می تونید بعضی از فرم های خام رو به صورت آنلاین پیدا کنید، اما معمولاً بهتره که فرم رو تو دفاتر خدمات قضایی پر کنید، چون راهنمایی های لازم رو هم بهتون میدن.

نکته: بعضی وب سایت های حقوقی هم نمونه فرم هایی رو برای دانلود میذارن، اما همیشه مطمئن بشید که فرم به روز و استاندارد باشه.

گام ۳: تکمیل بخش های مشخصات

حالا که فرم رو دارید و اطلاعات رو هم جمع کردید، وقتشه که بخش های مربوط به مشخصات رو پر کنید.

  • مشخصات شاکی: اسم، نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، شغل، آدرس و شماره تماستون رو با دقت تو بخش شاکی بنویسید.
  • مشخصات مشتکی عنه (متهم): اگه می دونید، نام، نام خانوادگی، نام پدر و آدرس متهم رو تو بخش مشتکی عنه وارد کنید. اگه ناشناسه، همونطور که قبل تر گفتم، بنویسید ناشناس و تو شرح واقعه توضیح بدید.
  • وکیل: اگه وکیل دارید، مشخصاتش رو تو کادر مربوطه بنویسید.

دقت کنید: یه اشتباه املایی کوچیک تو کد ملی یا آدرس، ممکنه کارتون رو عقب بندازه. پس با حوصله این بخش رو تکمیل کنید.

گام ۴: انتخاب دقیق موضوع شکایت

تو بخش موضوع شکایت، عنوان دقیق جرمی رو که ازش شاکی هستید، بنویسید. این عنوان باید کوتاه و گویا باشه. اگه چند جرم اتفاق افتاده، می تونید چند عنوان رو کنار هم بنویسید (مثلاً توهین و ضرب و جرح). اگه واقعاً نمی دونید چه عنوانی مناسبه، یه عنوان کلی بنویسید و تو شرح واقعه جزئیات رو توضیح بدید، مراجع قضایی خودشون عنوان دقیق رو مشخص می کنند. اما اگه با یه حقوقدان مشورت کنید، خیلی بهتره.

گام ۵: ماجرا رو ساده و شفاف بنویسید

اینجا همون بخش شرح واقعه است که قبلاً مفصل در موردش صحبت کردیم. با زبون خودتون، ماجرا رو از اول تا آخر، به ترتیب زمانی و با جزئیات ضروری بنویسید.

چند تا نکته رو یادتون باشه:

  • از کجا شروع کنید: با زمان و مکان وقوع جرم شروع کنید.
  • چی بنویسید: فقط واقعیت ها و اتفاقات اصلی رو بنویسید.
  • چی ننویسید: از احساسات شخصی، قضاوت ها، توهین به طرف مقابل یا جزئیات بی ربط پرهیز کنید.
  • خواسته نهایی: آخرش یه جمله کوتاه و صریح بنویسید که چی می خواهید (رسیدگی، تعقیب و مجازات متهم).

یه بار دیگه تأکید می کنم، این قسمت رو با دقت زیاد بنویسید، چون قاضی و بازپرس بر اساس همین توضیحات شما تصمیم می گیرند.

گام ۶: مدارک و دلایل رو منظم کنید

تو بخش دلایل و ضمائم، لیستی از تمام مدارکی که جمع آوری کردید و می خواهید به پرونده پیوست کنید، بنویسید. مثلاً: شهادت شهود، گواهی پزشکی قانونی شماره ۱۲۳۴۵، تصویر پیامک های تهدیدآمیز، فیش واریزی بانک ملت به تاریخ فلان و … .

مدارک فیزیکی رو هم مرتب کنید تا موقع ثبت شکایت، راحت بتونید تحویل بدید یا اسکن کنید.

گام ۷: قبل از ثبت، یک بار دیگه بخونیدش!

بعد از اینکه همه بخش ها رو پر کردید، یه نفس عمیق بکشید و شکایت نامه رو از اول تا آخر، با دقت تمام بخونید.

چی ها رو باید چک کنید؟

  • اشتباهات نگارشی و املایی: هیچ کس دوست نداره یه متن پر از غلط رو بخونه.
  • کامل بودن اطلاعات: مطمئن بشید که هیچ بخشی خالی نمونده.
  • صحت اطلاعات: تاریخ ها، آدرس ها، اسامی و شماره ها رو دوباره چک کنید.
  • روانی متن: ببینید آیا داستان رو خوب و قابل فهم نوشتید یا نه.
  • خواسته صریح: آیا دقیقاً مشخص کردید که چی می خواهید؟

اگه تونستید، بد نیست که از یه نفر دیگه هم بخواهید شکایت نامه رو بخونه. گاهی اوقات یه چشم سوم، اشتباهاتی رو می بینه که خود ما نمی بینیم.

گام ۸: امضا و تاریخ یادتون نره!

در نهایت، پایین شکایت نامه، جایی برای امضا و تاریخ هست. حتماً شکایت نامه رو امضا کنید و تاریخ دقیق روزی که شکایت رو تنظیم می کنید، بنویسید. بدون امضا، شکایت نامه شما اعتباری نداره.

با طی کردن این هشت گام، شما یه شکایت نامه آماده و استاندارد دارید که می تونید با خیال راحت برای ثبت اون اقدام کنید.

نمونه های کاربردی شکایت نامه: مثال هایی برای انواع جرم ها

همونطور که گفتیم، انواع مختلفی از جرم ها وجود دارند که ممکنه نیاز به تنظیم شکایت نامه داشته باشند. هر کدوم از این جرائم، جزئیات و نکات خاص خودشون رو تو نوشتن شکوائیه دارند. اینجا چند تا از پرکاربردترین انواع شکایت نامه ها رو براتون مثال می زنیم و نکات مهمشون رو هم می گیم. این مثال ها کمک می کنند تا دید بهتری نسبت به نحوه تنظیم داشته باشید. البته یادتون باشه که این ها فقط ساختار کلی رو نشون میدن و شما باید جزئیات مربوط به پرونده خودتون رو دقیقاً توش بنویسید.

شکایت نامه توهین و افترا: وقتی به شخصیتتون آسیب می زنند.

توهین و افترا از جرائمی هستند که مستقیماً به حیثیت و آبروی افراد لطمه می زنند.

  • توهین: هرگونه لفظ یا عملی که باعث اهانت به شخص بشه، مثل فحاشی، تهمت زدن در جمع و… .
  • افترا: نسبت دادن صریح جرمی به دیگری، بدون اینکه اون جرم واقعاً اتفاق افتاده باشه یا قابل اثبات باشه.

نکات خاص این نوع شکایت:

  • اثبات: برای اثبات توهین یا افترا، شهادت شهود، فایل صوتی، فیلم، پیامک یا اسکرین شات از شبکه های اجتماعی خیلی مهمه.
  • مکان و زمان: حتماً محل و زمان دقیق توهین رو ذکر کنید. آیا در جمع بود؟ عمومی بود؟
  • کلمات دقیق: اگه الفاظ خاصی به کار رفته، اون ها رو دقیقاً تو شرح واقعه بیارید.
  • توهین به مأمور دولتی: اگه توهین به یه مأمور دولت (پلیس، کارمند و…) حین انجام وظیفه باشه، مجازاتش شدیدتره و قابل گذشت نیست.

مثال در شرح واقعه: در تاریخ فلان، آقای/خانم (مشتکی عنه) در مقابل جمعی از افراد در محل کار، با استفاده از الفاظ رکیک و تهمت (ذکر دقیق الفاظ) به بنده توهین نمودند که باعث هتک حیثیت و آبروی اینجانب شد.

شکایت نامه تهدید: وقتی امنیتتون به خطر میفته.

تهدید، جرمی است که باعث ایجاد ترس و ناامنی در فرد میشه. تهدید می تونه به شکل های مختلفی اتفاق بیفته:

  • تهدید به قتل، جراحت یا آبروریزی
  • تهدید به ضررهای مالی، حیثیتی یا جانی
  • تهدید به فاش کردن اسرار

نکات خاص این نوع شکایت:

  • اهمیت اثبات: اثبات تهدید بسیار مهمه. اگه تهدید به صورت شفاهی بوده، شهود می تونند کمک کنند. اگه پیامکی، تلفنی (با ضبط مکالمه و اجازه قانونی) یا کتبی بوده، اون مدارک رو پیوست کنید.
  • جدیت تهدید: تهدید باید واقعی و جدی باشه. تهدیدهای شوخی وار یا غیرجدی معمولاً پیگیری نمیشن.
  • توانایی اجرای تهدید: باید تا حدی محتمل باشه که تهدیدکننده توانایی اجرای تهدید رو داشته باشه.

مثال در شرح واقعه: در مورخ فلان، مشتکی عنه طی تماس تلفنی/پیامک (شماره تلفن/اسکرین شات پیوست است) بنده را تهدید به (ذکر دقیق نوع تهدید، مثلاً آسیب جسمی/آبروریزی) نمود که موجب ترس و اضطراب شدید اینجانب شده است.

شکایت نامه ضرب و جرح: وقتی دعوا بالا می گیره!

ضرب و جرح عمدی از جرائم خشن محسوب میشه و وقتی اتفاق میفته که کسی عمداً به شما آسیب جسمی بزنه.

  • ضرب: هر نوع صدمه به بدن که باعث کبودی، تورم، شکستگی بدون ایجاد خراش یا خون ریزی بشه.
  • جرح: هر نوع صدمه که باعث بریدگی، پارگی، خون ریزی یا زخم روی بدن بشه.

نکات خاص این نوع شکایت:

  • ارجاع به پزشکی قانونی: اگه مورد ضرب و جرح قرار گرفتید، اولین و مهم ترین کار اینه که فوراً به پزشکی قانونی مراجعه کنید تا جراحاتتون ثبت و گواهی صادر بشه. این گواهی معتبرترین مدرک شماست.
  • زمان بندی: هرچه زودتر به پزشکی قانونی مراجعه کنید، بهتره.
  • شرح دقیق واقعه: دقیقاً بنویسید که چطور مورد حمله قرار گرفتید، با چه چیزی ضربه خوردید و چه آسیبی بهتون وارد شده.

مثال در شرح واقعه: در تاریخ فلان، ساعت فلان، در آدرس فلان، مشتکی عنه به اینجانب حمله کرده و با مشت و لگد/چاقو (نوع وسیله) بنده را مورد ضرب و جرح قرار داد. در اثر این درگیری، اینجانب دچار (نوع جراحت، مثلاً شکستگی بینی و کبودی در چشم) شدم که مراتب طی گواهی پزشکی قانونی شماره فلان پیوست است.

شکایت نامه کلاهبرداری (با تاکید بر کلاهبرداری رایانه ای): وقتی پولتون رو می برند.

کلاهبرداری، فریب دادن افراد برای به دست آوردن مال یا منافع اون هاست. امروزه کلاهبرداری های رایانه ای و اینترنتی خیلی رایج شده اند.

  • کلاهبرداری سنتی: فریب دادن با استفاده از حیله و نیرنگ برای گرفتن مال.
  • کلاهبرداری رایانه ای: سوءاستفاده از سیستم های رایانه ای، اینترنت و فضای مجازی برای کلاهبرداری، مثل فیشینگ، سایت های جعلی، پیامک های دروغین و… .

نکات خاص این نوع شکایت:

  • مستندات بانکی و دیجیتال: فیش های واریزی، تراکنش های بانکی، شماره حساب های مقصد، اسکرین شات از چت ها، ایمیل ها، آدرس وب سایت های جعلی، شماره تلفن های استفاده شده و هر مدرک دیجیتال دیگه، فوق العاده مهمه.
  • شرح روش کلاهبرداری: دقیقاً توضیح بدید که چطور فریب خوردید و پول یا اطلاعاتتون رو از دست دادید.
  • ارائه مدارک: همه چیز رو مستند کنید. اگه سایتی بوده، آدرسش رو بنویسید. اگه پیامک بوده، اسکرین شات بگیرید.

مثال در شرح واقعه: در تاریخ فلان، اینجانب از طریق پیامی که از شماره ناشناس به تلفنم ارسال شد (اسکرین شات پیوست است)، فریب خورده و به لینکی (آدرس لینک) هدایت شدم. پس از ورود اطلاعات کارت بانکی، مبلغ (مبلغ) از حسابم برداشت شد که مراتب از طریق گردش حساب بانک (نام بانک) قابل اثبات است.

شکایت نامه اداره کار: اگه حق وحقوقتون پایمال شده.

گاهی اوقات، مشکلات تو محیط کار پیش میاد. اگه حس می کنید حقتون توسط کارفرما پایمال شده، مثلاً حقوق، سنوات یا بیمه تون رو نداده یا اخراج غیرقانونی شدید، می تونید به اداره کار شکایت کنید.

نکات خاص این نوع شکایت:

  • مدارک استخدام: قرارداد کار، فیش حقوقی، لیست بیمه، نامه های اداری و هر مدرکی که رابطه کاری شما رو با کارفرما نشون میده، حیاتیه.
  • مدارک عدم پرداخت: اگه حقوق یا سنواتتون رو نگرفتید، مدارکی مثل پرینت حساب بانکی که نشون بده واریزی انجام نشده، مهمه.
  • مراجعه اولیه به اداره کار: معمولاً قبل از تنظیم شکایت نامه رسمی، میشه برای مشاوره و صلح و سازش به اداره کار مراجعه کرد.

مثال در شرح واقعه: اینجانب به مدت (مدت زمان) در شرکت (نام شرکت) به عنوان (سمت شغلی) مشغول به کار بودم. متاسفانه کارفرما، حقوق (ماه/سال) بنده را پرداخت نکرده است و علی رغم مراجعات مکرر، اقدامی صورت نگرفته است (مدارک واریزی/پرینت حساب پیوست است).

این نمونه ها به شما کمک می کنند تا ساختار و محتوای لازم برای هر نوع شکایت رو بهتر درک کنید و بتونید با توجه به شرایط خودتون، یه شکایت نامه مؤثر تنظیم کنید.

بعد از نوشتن شکوائیه: مراحل ثبت و پیگیری پرونده

خب، شکایت نامه تون رو با دقت نوشتید، همه مدارک رو هم جمع و جور کردید. حالا وقتشه که این درخواست رو به دست مراجع قضایی برسونید. اما این تازه شروع کاره! بعد از ثبت، باید مراحل پیگیری رو هم بلد باشید تا بتونید پرونده تون رو تا رسیدن به نتیجه مطلوب، دنبال کنید.

ثبت شکوائیه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

امروزه دیگه مثل قدیم نمی تونید مستقیم برید دادسرا و شکایت نامه تون رو تحویل بدید. تنها مرجع قانونی برای ثبت شکوائیه، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هستند.

مراحل کلی:

  1. مراجعه حضوری: با مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) و شکایت نامه و همه ضمائم (اگه کپی یا اسکن نشده اند، اون ها رو هم ببرید) به یکی از این دفاتر مراجعه کنید.
  2. ثبت نام ثنا: اگه هنوز تو سامانه ثنا ثبت نام نکردید، اول همین کار رو انجام بدید. بدون ثنا، هیچ کاری تو قوه قضاییه جلو نمیره، چون همه ابلاغیه ها و پیام ها از طریق این سامانه ارسال میشن.
  3. تکمیل فرم در دفتر: کارشناس دفتر، اطلاعات شکایت نامه شما رو وارد سیستم می کنه و مدارکتون رو اسکن و پیوست پرونده می کنه.
  4. پرداخت هزینه ها: هزینه های مربوط به ثبت شکوائیه و خدمات دفتر رو پرداخت می کنید.
  5. دریافت رسید: یه رسید با کد رهگیری و شماره پرونده دریافت می کنید. این کدها رو خوب نگه دارید، چون برای پیگیری های بعدی لازم میشن.

نکته مهم: هرگز به افراد متفرقه یا کسانی که خارج از این دفاتر ادعای ثبت شکایت دارند، اعتماد نکنید. فقط دفاتر رسمی خدمات الکترونیک قضایی مورد تأیید قوه قضاییه هستند.

چقدر هزینه داره؟ (هزینه تنظیم و ثبت شکوائیه)

هزینه تنظیم و ثبت شکوائیه شامل چند بخش میشه:

  • هزینه دادگستری (تمبر): این هزینه ثابت و قانونیه و هر سال ممکنه مبلغش تغییر کنه.
  • هزینه خدمات دفتر: کارمزد دفتر برای ورود اطلاعات، اسکن مدارک و ثبت شکایت.
  • هزینه وکیل (اگه وکیل بگیرید): این هزینه جداست و بسته به نوع پرونده، پیچیدگی و توافق شما با وکیل متفاوته.

به طور کلی، هزینه ثبت یک شکوائیه ساده در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مبلغ مشخصی است که توسط قوه قضاییه تعیین می شود و خیلی بالا نیست. اما اگه پرونده شما پیچیدگی خاصی داشته باشه یا به مشاوره حقوقی تخصصی نیاز پیدا کنید، هزینه ها ممکنه متفاوت باشه. بهتره قبل از مراجعه، از هزینه های به روز مطلع بشید.

سامانه ثنا: لازمه هر پرونده!

امروزه، سامانه ثنا (سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی) قلب تمام ارتباطات بین شما و سیستم قضاییه. اگه هنوز تو این سامانه ثبت نام نکردید، اولین کاری که باید بکنید، همینه!

اهمیت ثبت نام در سامانه ثنا:

  • دریافت ابلاغیه ها: تمام ابلاغیه ها، قرارهای دادگاه، اخطاریه ها و احکام، به صورت الکترونیکی از طریق این سامانه برای شما ارسال میشه.
  • پیگیری پرونده: می تونید از طریق این سامانه، وضعیت پرونده تون رو پیگیری کنید.
  • صرفه جویی در زمان و هزینه: دیگه نیازی به رفت و آمدهای حضوری برای دریافت ابلاغیه ها نیست.

ثبت نام در ثنا هم از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام میشه. بعد از ثبت نام، یه نام کاربری و رمز عبور (شخصی و موقت) بهتون میدن که باید باهاش رمز عبورتون رو تغییر بدید و حفظش کنید.

پیگیری شکایت: با کد ملی و رمز شخصی یا کد رهگیری

بعد از اینکه شکایت نامه تون رو ثبت کردید، باید پیگیر پرونده باشید تا از مراحل رسیدگیش مطلع بشید. دو تا راه اصلی برای این کار وجود داره:

۱. پیگیری با کد ملی و رمز شخصی (سامانه ثنا):

  1. وارد وب سایت adliran.ir (سامانه عدل ایران) بشید.
  2. از منوی اطلاع رسانی برای اشخاص، گزینه اطلاع رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی رو انتخاب کنید.
  3. کد ملی و رمز شخصی سامانه ثنای خودتون رو وارد کنید.
  4. پس از ورود، می تونید لیست پرونده هاتون و آخرین وضعیت هر کدوم رو ببینید.

۲. پیگیری با کد رهگیری:

اگه کد رهگیری که موقع ثبت شکایت نامه از دفتر خدمات قضایی گرفتید رو دارید، می تونید از این روش هم استفاده کنید.

  1. دوباره وارد سامانه عدل ایران (adliran.ir) بشید.
  2. گزینه اطلاع رسانی پرونده و بعد اطلاع رسانی با کد رهگیری رو انتخاب کنید.
  3. کد رهگیری و سایر اطلاعات مورد نیاز رو وارد کنید تا وضعیت پرونده تون نمایش داده بشه.

پیگیری مداوم پرونده خیلی مهمه تا از زمان جلسات دادگاه، قرارهای صادر شده و هر اتفاق دیگه ای که تو پرونده میفته، باخبر باشید.

ابلاغیه ها رو جدی بگیرید! (اهمیت اطلاع از ابلاغیه ها و پاسخ به موقع)

قبلاً در مورد تفاوت شکوائیه و ابلاغیه صحبت کردیم. حالا می خوام روی این نکته تأکید کنم که ابلاغیه ها رو باید فوق العاده جدی بگیرید.

چرا ابلاغیه ها مهمند؟

  • اخطار زمان جلسات: تاریخ و ساعت دقیق جلسات دادگاه یا دادسرا رو بهتون میگن.
  • درخواست مدارک جدید: ممکنه ازتون بخواهند که مدارک جدیدی رو ارائه بدید.
  • اطلاع از قرارهای بازپرسی یا دادیاری: مثل قرار تحقیق، قرار مجرمیت و… .
  • حکم نهایی: رأی صادر شده از دادگاه رو بهتون ابلاغ می کنند.

بی توجهی به ابلاغیه ها، چه الکترونیکی باشن و چه کاغذی، می تونه عواقب خیلی بدی داشته باشه. مثلاً ممکنه غیاب شما تو یه جلسه به ضررتون تموم بشه، یا مهلت های قانونی رو برای اعتراض یا ارائه مدارک از دست بدید. پس عادت کنید که هر روز یا حداقل هر چند روز یک بار، به سامانه ثنا سر بزنید و صندوق پیام های ابلاغیه هاتون رو چک کنید.

چند تا توصیه طلایی برای تنظیم شکایت نامه

تا اینجا صفر تا صد نوشتن و پیگیری شکایت نامه رو با هم مرور کردیم. اما بعضی نکات ریز و درشت هست که رعایتشون می تونه تأثیر زیادی تو موفقیت پرونده شما داشته باشه. این توصیه ها، حاصل تجربه هستن و بهتون کمک می کنند که راه رو هموارتر طی کنید.

راستگو باشید و دقیق بنویسید.

مهم ترین اصل تو نوشتن هر سند حقوقی، صداقت و دقته. هرچیزی که تو شکایت نامه تون می نویسید، باید واقعیت داشته باشه.

  • پرهیز از اغراق و دروغ: سعی نکنید داستان رو از چیزی که هست بزرگ تر نشون بدید یا جزئیات دروغین اضافه کنید. دادگاه با دروغ، به هیچ پرونده ای رسیدگی نمی کنه و حتی ممکنه به خاطر دروغگویی، خودتون دچار مشکل بشید.
  • دقت در جزئیات: تاریخ ها، اسامی، آدرس ها و مبالغ رو با دقت کامل بنویسید. یه اشتباه کوچک ممکنه کل مسیر پرونده رو تغییر بده.

اعتبار شما به عنوان شاکی، پیش قاضی و بازپرس خیلی مهمه و صداقت، اولین قدم برای ساختن این اعتباره.

زمان بندی خیلی مهمه! (اهمیت طرح شکایت در موعد مقرر قانونی)

تو خیلی از جرائم، یه مهلت قانونی برای طرح شکایت وجود داره که اگه از اون مهلت بگذره، دیگه نمی تونید شکایت کنید. به این میگن مرور زمان.

  • بعضی جرائم مثل توهین و افترا (که جرائم خصوصی محسوب میشن)، مهلت ۶ ماهه دارند. یعنی از وقتی که از جرم مطلع شدید یا تونستید متهم رو شناسایی کنید، ۶ ماه فرصت دارید شکایت کنید.
  • برای جرائم عمومی معمولاً مرور زمان طولانی تره یا اصلاً وجود نداره، اما به هر حال، هرچه زودتر شکایت کنید، شانس جمع آوری مدارک و شهود بیشتره.

پس به محض اینکه جرمی اتفاق افتاد، سریعاً اقدام کنید. هیچ وقت شکایت رو به تعویق نندازید.

مدارکتون رو خوب نگه دارید.

همونطور که گفتیم، مدارک، شاه کلید اثبات ادعاهای شما هستند.

  • حفظ اصل مدارک: همیشه اصل مدارک مهم (مثل سند، قرارداد، فیش بانکی) رو پیش خودتون نگه دارید و فقط کپی یا اسکن اون ها رو به دادگاه بدید، مگر اینکه دادگاه صریحاً اصل سند رو بخواد.
  • تهیه نسخه پشتیبان: از پیامک ها، فایل های صوتی/تصویری، ایمیل ها و هر مدرک دیجیتال دیگه، حتماً نسخه پشتیبان تهیه کنید و اون ها رو تو چند جا ذخیره کنید.
  • نظم و ترتیب: مدارکتون رو منظم و مرتب نگه دارید تا هر وقت لازم شد، راحت بتونید پیداشون کنید.

گم شدن یا از بین رفتن مدارک، می تونه ضربه بزرگی به پرونده شما بزنه.

از کلمات قلمبه سلمبه استفاده نکنید.

شما دارید برای یک انسان و نه یک ربات می نویسید. لحنتون باید رسا و قابل درک باشه.

  • زبان ساده و قابل فهم: سعی نکنید با استفاده از کلمات و اصطلاحات حقوقی پیچیده، خودتون رو باسواد نشون بدید. این کار ممکنه باعث بشه بازپرس یا قاضی منظور شما رو اشتباه متوجه بشه.
  • پرهیز از اصطلاحات تخصصی: اگه اصطلاحی رو بلد نیستید یا معنی دقیقش رو نمی دونید، ازش استفاده نکنید. با زبان عادی خودتون بنویسید.

هدف شما اینه که ماجرا رو به بهترین و واضح ترین شکل ممکن توضیح بدید. سادگی در نوشتار، همیشه بهتر از پیچیدگی بی مورد و نامفهومه.

اگه شک دارید، با وکیل مشورت کنید.

هرچقدر هم که این مقاله جامع باشه، باز هم دانش حقوقی یه وکیل متخصص، چیز دیگه ایه.

  • پیچیدگی پرونده: اگه پرونده شما پیچیده است، مسائل حقوقی زیادی داره، یا پای مبالغ سنگینی وسطه، حتماً با یه وکیل متخصص مشورت کنید.
  • حفظ حقوق: وکیل می تونه به شما کمک کنه تا تمام حقوق قانونیتون رو بدونید و از اون ها دفاع کنید.
  • صرفه جویی در وقت و انرژی: وکیل با تجربه می تونه مسیر رو براتون راحت تر کنه و از اشتباهات احتمالی جلوگیری کنه.

گاهی اوقات، هزینه ای که برای وکیل پرداخت می کنید، در مقابل نتیجه ای که به دست میارید، ناچیزه.

اهلیت شاکی رو دست کم نگیرید.

برای اینکه بتونید خودتون شکایت کنید، باید اهلیت قانونی داشته باشید. یعنی باید به سن قانونی رسیده باشید.

  • سن قانونی: در قانون ایران، برای دختران ۹ سال تمام قمری و برای پسران ۱۵ سال تمام قمری، سن اهلیت محسوب میشه.
  • ولی یا قیم: اگه شاکی، سن کمتری داشته باشه (صغیر باشه)، ولی (پدر یا پدربزرگ) یا قیم قانونیش باید از طرف اون شکایت کنه.

این نکته رو هم موقع تنظیم شکایت نامه به یاد داشته باشید.

نوشتن شکایت نامه، اونقدرها هم که به نظر میاد کار سختی نیست، اگه با دقت و حوصله و طبق این راهنما پیش برید، خودتون از پسش برمیاید. اما یادتون باشه که هدف اصلی، رسیدن به حقتونه و برای این کار، هیچ وقت از مشورت با متخصصین حقوقی دریغ نکنید.

سوالات متداول

آیا می توانم شکایت نامه را خودم بنویسم؟

بله، با مطالعه این راهنما و جمع آوری دقیق اطلاعات و مدارک، شما می توانید شکایت نامه خود را تنظیم کنید. نیازی به دانش حقوقی عمیق نیست و می توانید ماجرا را با زبان ساده و خودمانی توضیح دهید.

برای نوشتن شکایت نامه به چه مدارکی نیاز دارم؟

برای نوشتن شکایت نامه به مدارک هویتی خودتان (شناسنامه و کارت ملی)، هر اطلاعاتی که از متهم دارید، و مهم تر از همه، مدارک اثباتی جرم (مثل شهادت شهود، گواهی پزشکی قانونی، پیامک، فایل صوتی/تصویری، اسناد مالی و…) نیاز دارید.

اگر مشخصات متهم را ندانم چه کنم؟

اگر مشخصات دقیق متهم را نمی دانید، در بخش مربوطه ناشناس یا هویت نامعلوم بنویسید و سپس در بخش شرح واقعه، هر جزئیاتی که از او می دانید (مانند قد، قیافه، وسیله نقلیه، محل دیده شدن) را با دقت توضیح دهید. مراجع قضایی با همین اطلاعات اولیه، تحقیقات لازم را انجام می دهند.

شکایت نامه را کجا باید ثبت کنم؟

شکایت نامه خود را باید به صورت حضوری در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنید. این دفاتر، تنها مرجع قانونی برای ثبت اوراق قضایی هستند و پس از ثبت، به مراجع صالح (معمولاً دادسرا) ارسال می شود.

مدت زمان رسیدگی به شکایت چقدر است؟

مدت زمان رسیدگی به شکایت بسته به نوع جرم، پیچیدگی پرونده، حجم کاری مراجع قضایی و سرعت جمع آوری مدارک متغیر است و نمی توان زمان دقیقی برای آن مشخص کرد. اما با پیگیری منظم از طریق سامانه ثنا، می توانید از وضعیت پرونده خود مطلع شوید.

آیا برای هر نوع جرمی می توان شکوائیه نوشت؟

بله، برای هر عملی که طبق قانون جرم محسوب شود (مانند سرقت، کلاهبرداری، توهین، تهدید، ضرب و جرح و…) می توانید شکوائیه تنظیم کنید. نکته مهم این است که شکایت شما باید مستند به قانون و قابل اثبات باشد.

در صورت عدم نتیجه گیری از شکوائیه چه کاری باید کرد؟

اگر از نتیجه اولیه رسیدگی به شکوائیه (مثلاً قرار منع تعقیب) راضی نبودید، می توانید در مهلت مقرر قانونی به آن اعتراض کنید. در این مرحله، مشورت با یک وکیل متخصص می تواند بسیار کمک کننده باشد تا بهترین راهکار قانونی را برای ادامه پیگیری پرونده پیدا کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه شکایت نامه بنویسیم؟ راهنمای کامل تنظیم شکواییه" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه شکایت نامه بنویسیم؟ راهنمای کامل تنظیم شکواییه"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه