چرا آغاز قرآن به رحمانیت و روز قیامت به قهاریت اشاره می شود؟
روز رحمت روز بسط و افاضه وجود بوده و به همین دلیل خداوند هنگام فتح باب و شروع کتاب الهی خود را به رحمانیت و رحیمیت توصیف فرموده. اما قیامت روز عظمت و قهاریت و روز قبض و نزع به دست پروردگار است، لذا پرودگار خود را به وحدانیت و قهاریت توصیف فرموده است.
به گزارش ایکسل، ایکسل نوشت: «دعای سحر» یکی از دعاهای عظیم الشانی است که از امام رضا علیه السلام روایت شده و آن حضرت فرموده است: این دعا، دعایی است که امام باقر علیه السلام در سحرهای ماه رمضان می خواند.
در عین حال یکی از آثار فاخر و ارزشمند امام خمینی (ره) «شرح دعای سحر» است؛ اثری که امام خمینی (ره) آن را در حدود 27 سالگی خود تالیف کرده و نشان از دانش و عرفان والای ایشان از دوران جوانی دارد.
به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان با مفاهیم و مضامین والای دعای سحر که خواندن آن در سحرهای ماه رمضان توصیه شده، به بررسی بخش ها و نکاتی از امام خمینی (ره) درباره این دعای ارزشمند و والا پرداخته ایم.
نکات مهم فراز سوم از این دعای شریف را می خوانیم:
اللّٰهُمَّ اِنِّی اَسْاَلُکَ مِنْ عَظَمَتِکَ باَعْظَمِها وَکُلُّ عَظَمَتِکَ عَظِیمَهٌ، اللّٰهُمَّ اِنِّی اَسْاَلُکَ بعَظَمَتِکَ کُلِّها.
خدایا از تو درخواست می کنم به حق بالاترین مرتبه از عظمتت و همه مراتب عظمتت عظیم است، خدایا از تو درخواست می کنم به حق همه مراتب عظمتت.
موجودات، از آسمان عوالم عقول و ارواح گرفته تا زمین هایی که محل سکونت اجساد و اشباح است، همگی از جنبه «رحمانیت و رحیمیت» حضرت حق هستند که پرتوی آن تاریکی های عالم را نورانی کرده و با گسترش و بسط نورش تیرگی ذات موجوداتی که قابلیت دارند، روشن شده است.
هیچ کس در عالم، طاقت مشاهده نور «عظمت» و جلال او و تاب نگریستن به حضرت کبریای متعالی را ندارد. پس اگر حضرت قهار به نور عظمت و هیبت بر عالم تجلی فرماید، هستی همه موجودات در نور عظمت او متلاشی می شود و پایه آسمان های رفیع متزلزل می گردد و همه موجودات از فرط عظمتش مدهوش می شوند.
در روز تجلی نور عظمت، همه موجودات در پرتو تابش نور عظمت او نابود می شوند و آن روز روز رجوع تامّ و روز بروز احدیت و مالکیت مطلق است. در این روز، حق تعالی می فرماید: «لمن الملک الیوم؛ ملک امروز از آن کیست؟» و، چون به سبب درخشش پرتو نور جلال و ظهور سلطنت مطلقه اش هیچ پاسخ دهنده ای باقی نمانده تا جواب گوید، خود پاسخ می فرماید که «لله الواحد القهار».
اینکه پروردگار در این آیه خود را به واحدیت و قهاریت وصف کرده (نه رحمانیت و رحیمیت) به این دلیل است که قیامت، روز حکومت و سلطنت این دو اسم است. درواقع روز رحمت روز بسط و افاضه وجود بوده و به همین دلیل، خداوند هنگام فتح باب و شروع کتاب الهی خود را به رحمانیت و رحیمیت توصیف فرموده است. اما قیامت روز عظمت و قهاریت و روز قبض و نزع به دست پروردگار است، لذا پرودگار خود را به وحدانیت و قهاریت توصیف فرموده است. خداوند در خاتمه دفتر تکوین و تدوین، خود را به مالکیت توصیف فرموده و فرموده است: «مالک یوم الدین».
پایان خبر ایکسل
چرا آغاز قرآن به رحمانیت و روز قیامت به قهاریت اشاره می شود؟
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چرا آغاز قرآن به رحمانیت و روز قیامت به قهاریت اشاره می شود؟" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چرا آغاز قرآن به رحمانیت و روز قیامت به قهاریت اشاره می شود؟"، کلیک کنید.