یادگیری هنر در کودکان

اهمیت آموزش هنر به کودکان در ایجاد مهارت های مختلف در آن ها است. هنر می تواند مهارت هایی مثل خلاقیت، تصمیم گیری و تفکر انتقادی را در کودک پرورش دهد. چرا هنر برای کودکان مهم است و آموزش آن چه مزایایی دارد؟مدت های طولانی است که آموزش هنر از مباحث اصلی آموزشی در مدارس حذف شده است و تقریبا در حاشیه قرار دارد. البته مدارسی هستند که تاکید خاصی روی اهمیت آموزش هنر به کودکان دارند و کلاس های هنری را در برنامه درسی خود می گنجانند.

یادگیری هنر در کودکان

هنر چه نقشی در هوش کودکان دارد؟ بررسی هنر در هوش کودکان | مرکز هوش کودک نیک

این کلاس ها تنوع قابل ملاحظه ای دارند. از آموزش طراحی و نقاشی گرفته تا انواع ساز. هیچ شکی نیست که هنر، برای اکثر بچه ها جالب و سرگرم کننده است. علاوه بر خلق آثار هنری، بچه ها معمولا دوست دارند این آثار را در گوشه و کنار خانه به نمایش بگذارند. آموزش هنر به کودکان کمک می کند که مهارت های مختلف را با تمرین های عملی یاد بگیرند.

اهمیت آموزش هنر در رشد کودکان

اهمیت آموزش هنر به کودکان بیشتر از هر چیز به خاطر پرورش دادن مهارت های مختلف است. در ادامه به روش های مختلفی می پردازیم که آموزش هنر، در پرورش مهارت های مختلف و ویژگی های شخصیتی کودکان موثر است. لباس السا آنا دخترانه معمولا مناسب رده سنی یک سال تا دوازده سال یا حتی بیشتر می باشد.

1. خلاقیت

اولین تاثیر مثبتی که آموزش هنر بر کودکان خواهد داشت، افزایش خلاقیت آنها است. کودکان از طریق هنر می توانند عواطف و تفکرات خودشان را بهتر ابراز کنند. در هنر بسیار راحت تر از علوم و ریاضی، این امکان فراهم می شود.

برای افزایش خلاقیت راه های زیادی وجود دارد از جمله اینکه از بچه ها بخواهیم تا یک مونولوگ را به چند روش مختلف بیان کنند. یا یک نقاشی بکشند که یک خاطره خوش را نشان دهد. حتی می توانید از آنها بخواهید که برای یک شعر، ریتم جدیدی پیدا کنند.

2. بهبود عملکرد تحصیلی

هنر فقط باعث افزایش خلاقیت بچه ها نمی شود، بلکه مهارت هایی را در آنها تقویت می کند که نتیجه آن، بهبود عملکرد در مدرسه است. بر اساس گزارشی که توسط منتشر شده است، کودکانی که برای مدت یک سال، سه روز در هفته و هر بار سه ساعت فعالیت هنری دارند، چهار برابر بیشتر از همسالان خود احتمال دارد که در مدرسه به موفقیت تحصیلی برسند.

آن ها همچنین بیشتر در مسابقات در مسابقات علوم و ریاضی یا شعر و داستان نویسی شرکت می کنند که در حالت عادی تعداد کمی از بچه ها برای انجام آن ها داوطلب می شوند.

3. مهارت های حرکتی

این مهارت بیشتر در کودکانی تقویت می شود که نقاشی می کشند یا ساز می زنند. کارهایی ساده مثل نگه داشتن قلمو یا رنگ کردن با مداد رنگی، نقش مهمی در رشد مهارت های حرکتی بچه ها دارد. در حدود سه سالگی، بچه ها باید بتوانند دایره بکشند و قیچی های امن مخصوص کودکان را به کار ببرند. حدود چهار سالگی بچه ها کم کم مربع می کشند و با قیچی خط های مستقیم را می برند.

4. اعتماد به نفس

ماهر شدن در یک هنر می تواند در بچه ها اعتماد به نفس ایجاد کند. کارهایی مثل رفتن روی صحنه و آواز و سرود خواندن، به بچه ها کمک می کند که از منطقه امن خود بیرون بزنند و توانایی های خود را نشان دهند. هر چقدر که مهارت های آنها بیشتر شود، اعتماد به نفس آنها هم افزایش پیدا می کند.

5. یادگیری تصویری

کودکان با شرکت در کلاس های هنری مثل نقاشی و مجسمه سازی می توانند مهارت های تجسمی و تصویری را یاد بگیرند. دکتر کری فریدام، رییس موسسه آموزش هنر و طراحی در دانشگاه ایلینوی شمالی می گوید بچه ها باید در مورد دنیا چیزهای زیادی یاد بگیرند؛ فراتر از آنچه که می توانند از متن ها و اعداد یاد بگیرند. آموزش هنر به کودکان یاد می دهد که چطور تفسیر کنند، نقد کنند و از اطلاعات تصویری برای تصمیم گیری استفاده کنند.

6. تصمیم گیری

هنر یکی از بهترین روش ها برای تقویت مهارت های تفکر انتقادی و حل مسیله در کودکان است. در واقع وقتی کودکان در مورد نحوه ارایه آثار هنری خود فکر می کنند، در حال یادگیری مهارت حل مسیله و تصمیم گیری هستند. مهارتی را که در هنر یاد بگیرند می توانند در سایر جنبه های زندگی هم استفاده کنند. مهارت تصمیم گیری و حل مسیله، مهارتی است که همه ما در طول زندگی، از کودکی تا بزرگسالی به آن نیاز داریم.

7. استقامت و پشتکار

تجربه نشان داده است که هنر همیشه با چالش های فراوانی همراه است. بعضی از هنرمندان آنگونه که خودشان تعریف کرده اند، زمانی که در حال یادگیری و کسب مهارت بیشتر در هنر مورد علاقه خود بوده اند، بارها آن چنان ناامید شده اند که تصمیم گرفته اند آن هنر را کنار بگذارند. ولی ادامه دادند و این نکته را فهمیدند که تلاش زیاد همراه با استقامت و پشتکار حتما به نتیجه می رسد.

داشتن این الگوی فکری در طول زندگی اهمیت دارد. هر فردی شرایطی را تجربه خواهد کرد که لازم است در آن با پشتکار و تلاش زیاد، مهارت های جدیدی بیاموزد یا با مهارت هایی که قبلا آموخته است بتواند کاری را به نتیجه برساند. تجربیاتی که در مراحل تحصیل یا در موقعیت های شغلی به آن ها کمک زیادی می کنند. لباس شخصیت های کارتونی بچه ها از جنس پلی استر و نایلون است ازین رو پیشنهاد میشود کودکان حتما زیر این لباس ها، لباس دیگری به تن داشته باشند تا از حساسیت یا خوردگی پوست کودکان جلوگیری شود.

8. تمرکز

در یادگیری هنرهای مختلف، تمرکز به اندازه پشتکار اهمیت دارد. این ویژگی تقریبا در تمامی پیشرفت های ما نقش کلیدی دارد؛ از پیشرفت های تحصیلی گرفته تا موفقیت های شغلی.

9. روحیه همکاری

در بسیاری از هنرها همکاری با دیگران لازم است. وقتی بچه ها می خواهند سرود یا نمایشی را اجرا کنند، این همکاری را تجربه می کنند. آنها یاد می گیرند برای رسیدن به هدف مشترک باید هر کسی وظیفه ای را که بر عهده دارد، به بهترین شکل انجام دهد.

بچه ها می آموزند در یک کار گروهی، تمامی افراد در موفقیت به یک اندازه سهم دارند و فرقی نمی کند چه نقشی را ایفا کنند یا در چه جایگاهی قرار داشته باشند؛ آنها با هم به هدفشان می رسند.

10. حس مسیولیت پذیری

هنرهایی که به همکاری و مشارکت نیاز دارند علاوه بر روحیه همکاری، حس مسیولیت پذیری را هم در بچه ها تقویت می کنند. بچه ها یاد می گیرند هر کسی در قبال وظیفه ای که دارد باید پاسخگو هم باشد. آنها می فهمند اشتباهات، بخشی از زندگی هستند که باید آن را بپذیرند، جبران کنند و از آن درس بگیرند. بچه ها می آموزند برای رسیدن به موفقیت های آینده، به این اشتباهات به چشم تجربه های جدید نگاه کنند.

راهکارهایی برای تشویق خلاقیت در کودکان

یکی از مواردی که اهمیت آموزش هنر به کودکان را ثابت می کند این است که هنر باعث می شود. پس برای پرورش کودکانی خلاق، بهتر است آن ها را با فعالیت های هنری آشنا کنید. در ادامه به راهکارهایی برای تشویق خلاقیت در کودکان می پردازیم.

1. برای بهم ریختگی آماده شوید

برای بچه ها فضایی فراهم کنید که در آن با خیال راحت و آزادانه به خلق آثار هنری خود مشغول شوند. جایی که نگران کثیف شدن و به هم ریختگی محیط نباشید و بچه ها آزادانه و بدون محدودیت، استفاده از رنگ ها و ابزارها را تجربه کنند. مثلا برای نقاشی کردن می توانید کف اتاق یا آشپزخانه پارچه بیاندازید یا روزنامه پهن کنید. اگر هوا خوب است، بیرون از منزل به بچه ها فرصت نقاشی کردن بدهید.

2. از دخالت بیش از حد دوری کنید

به بچه ها نگویید که چه بسازند و چطور بسازند. به جای اینکه به آنها دیکته کنید که «رنگین کمان بکش»، آنها را تشویق کنید که رنگ های مختلف و ابزارهای مختلف را با هم ترکیب کنند و هر طرحی که خودشان دوست دارند بکشند.

3. آثار کودکان را دقیق بررسی کنید

بعد از اینکه بچه ها اثر هنری خود را خلق کردند، در مورد آن با بچه ها صحبت کنید، به جای یک تشویق کلی، در مورد جزییات آن نظر بدهید و سوال بپرسید. مثلا بگویید: «در نقاشی ات زیاد زیاد از رنگ بنفش استفاده کرده ای. چرا این رنگ را انتخاب کردی؟»

4. نظرخواهی از کودک

برای تشویق کودک به اینکه در مورد اثر هنری اش صحبت کند، از او سوال بپرسید. مثلا بپرسید: «چطور این کاردستی را درست کردی؟ آیا از درست کردن آن لذت بردی؟»

5. نقاشی نکردن با کودک

بچه ها دوست دارند خودشان کاری را انجام دهند. وقتی آنها مشغول نقاشی هستند و شما هم در کنار آنها نقاشی می کشید، این کار، کودکان را ناامید می کند. کافی است کنارشان باشید و نقش حمایت کننده و تشویق کننده را داشته باشید.

6. دخالت نکردن در اثر هنری کودک

وقتی کار بچه ها به پایان رسید، اجازه دهید اثر هنری آنها به همان شکل باقی بماند. توصیه نکنید که چیزی به آن اضافه کنند یا چیزی را در نقاشی تغییر دهند. برای بچه ها مهم است که احساس کنند اثر هنری آنها به اندازه کافی خوب است؛ حتی اگر یک نقطه وسط یک صفحه باشد.

اهمیت آموزش هنر به کودکان، بر کسی پوشیده نیست. هنر بهترین وسیله براهنر راه بسیار خوبی برای درمان استرس و مشکلات اضطرابی در کودکان است. آیا می دانید که هنر چه آثار مثبت دیگری بر تحول شناختی و جسمانی کودکان دارد؟ بازی های هنری خیلی بیشتر از آنچه که شما فکرش را می کنید بر تحول کودکان نقش دارند.

فعالیت های هنرمندانه به بچه ها کمک می کنند موضوعات دیگری مثل خواندن و ریاضیات را بهتر یاد بگیرند. آموزش هنر به کودکان هچنین به بهبود تحول دیداری، حرکتی و اجتماعی کودکان نیز کمک می کنند.

همچنین هنر برای کودکان وسیله ای برای بیان احساسات، تجربیات و هیجانات آن ها محسوب می شود. چرا که کودکان می توانند از آن به عنوان روشی برای برقراری ارتباط استفاده کنند. گونه های مختلف هنری می توانند افکار، احساسات و علایق کودک را نشان دهند.

اهمیت آموزش هنر به کودکان

یکی از محققان هنرهای تجسمی کودکان معتقد است که هنر به کودکان اجازه ابراز و بیرونی کردن احساساتش را می دهد. همچنین از تاثیر هنر بر کودکان کم توان نیز نباید غافل شد. کودکان با موسیقی، رقص و بیان بدنی، احساسات و اندیشه هایشان را به اشتراک می گذارند. اگر بزرگسالان از نحوه تفسیر این زبان آشنایی داشته باشند، خیلی بهتر می توانند دنیای درونی کودکان را درک کنند.

روانشناسان معتقدند هنر در هر سنی که باشد، آثار مثبتی دارد، با این وجود، مراحل ابتدایی کودکی بهترین زمان برای شروع آموزش هر نوع رشته هنری هستند؛ به این علت که مغز آنها در کودکی مانند اسفنجی است که هر نوع اطلاعاتی را به راحتی جذب خود می کند.  بسیاری از والدین با خرید لباس زورو برای فرزندان خود آنها را در این زمینه تشویق می کنند

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "یادگیری هنر در کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "یادگیری هنر در کودکان"، کلیک کنید.