نقد و بررسی لنز سونی E PZ 18-105mm f/4 G OSS

مقدمه، مرور و بررسی اجمالی

Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS

نقد و بررسی لنز سونی E PZ 18-105mm f/4 G OSS

لنزهای Vario از آن دسته لنزهایی هستند که به دلیل عملکرد و ویژگی های اولیه بسیار محبوب هستند. اگر به عکاسی حیات وحش علاقه دارید، مهم ترین نکته بعد از داشتن یک دوربین مناسب، خرید لنز زوم است. مطمئناً با دیدن تصاویر حیوانات وحشی نیز شگفت زده خواهید شد. جالب است بدانید که تمامی این تصاویر توسط لنزهای زوم ثبت شده است.

در این مقاله قصد داریم یکی از جدیدترین لنزهای زوم سونی را به شما معرفی کنیم، سونی این لنز را در تاریخ 27 آگوست 2013 به بازار جهانی عرضه کرد. لنزها Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSSهمانطور که از نام آن پیداست، Pidas دارای فاصله کانونی متغیر از 18 تا 105 میلی متر است. در واقع سونی با معرفی این لنز قدرتمند، یک لنز تله فوتو پرکاربرد را به طرفداران خود معرفی کرد و همین فاصله کانونی، این لنز را به یکی از محبوب ترین لنزهای سونی تبدیل کرده است. با این لنز شما قادر خواهید بود از اجسام مختلف در فواصل مختلف عکس بگیرید.

فرقی نمی کند که دوربین فول فریم دارید یا لنز فول فریم Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS همچنین با دوربین های غیر فول فریم سازگار است و عملکرد خوبی از خود نشان می دهد حتی اگر این لنز مخصوص دوربین های غیر فول فریم طراحی و ساخته شده است. سونی این لنز را به یک موتور فوکوس STM مجهز کرده است که به شما امکان می دهد تصاویری خیره کننده و با کیفیت ضبط کنید. استفاده از این موتور فوکوس در این لنز باعث فوکوس دقیق، سریع و بی صدا می شود. همچنین علاوه بر فوکوس خودکار، به راحتی می توانید از قابلیت فوکوس دستی این لنز استفاده کنید. این لنز علاوه بر کیفیت تصویر بالا، بدنه بسیار مقاومی نیز دارد.

این لنز 480 گرم وزن دارد و در گروه لنزهای نیمه سبک سونی قرار می گیرد، در واقع می توان گفت وزن این لنز نسبت به فاصله کانونی آن بسیار مناسب است. طول این لنز 110 میلی متر و قطر آن 78 میلی متر است Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS حتی از نظر ابعاد نیز کوتاهتر از سایر لنزها است. چیزی که کمی ناراحت کننده است بیشتر مربوط به افرادی است که قصد دارند در هر شرایطی از دوربین خود استفاده کنند، متاسفانه سونی این لنز بپرا را به صورت ایکسل و موم طراحی نکرده است.

بدنه ایکسل و موم شده این امکان را به کاربر می دهد که در هر شرایطی به راحتی به کار خود ادامه دهد اما از لنز استفاده کند Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS در شرایط نامساعد (هوای بارانی، گرد و غبار، هوای مرطوب و …) باید از پوشش های محافظ استفاده کنید.

مقدمه، بررسی تخصصی

لنز Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS

سیستم فوکوس لنز

لنزها Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS مانند سایر لنزهای سری L سونی، مجهز به موتور فوکوس STM برای فوکوس است. استفاده از موتور فوکوس در این لنز فوکوس در این لنز را سریعتر و دقیق تر می کند. در عین حال باید در نظر داشته باشید که جدای از سرعت و دقت این موتور فوکوس، بسیار کم صدا است; این ویژگی برای علاقه مندان به عکاسی حیات وحش بسیار مهم است. حداقل فاصله کانونی در لنز Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS، برابر با 45 سانتی متر است; این بدان معناست که برای اینکه بتوانید روی سوژه خود فوکوس کنید، باید حداقل 45 سانتی متر از آن فاصله داشته باشید.
شاید این عدد به نظر شما زیاد باشد اما با توجه به حداقل فاصله کانونی 18 میلی متری این عدد بسیار منطقی است. حداکثر بزرگنمایی این لنز 0.11 است. علاوه بر سیستم فوکوس خودکار دقیق، می توانید از عملکرد فوکوس دستی این لنز نیز استفاده کنید. فوکوس دستی بر روی این لنز توسط حلقه ای که روی بدنه لنز قرار گرفته است انجام می شود. در واقع با این قابلیت می توانید به راحتی با استفاده از دکمه تغییر نوع فوکوس در زمانی که فوکوس خودکار نتیجه دلخواه را نشان نمی دهد، فوکوس را روی حالت دستی قرار دهید و به راحتی سوژه را فوکوس کنید.
فوکوس در این لنز به صورت داخلی انجام می شود و به این معنی است که می توانید با خیال راحت از اکثر فیلترها حتی زمانی که سیستم فوکوس در حالت AF است استفاده کنید. پیشنهاد مکس شاپ خرید فیلتری ارزان قیمت برای محافظت از لنز در برابر ضربه های احتمالی و افزودن جلوه های بصری زیبا به تصاویر است. سایز فیلتر این لنز برابر با 72 میلی متر است که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید، می توانید از اکثر فیلترهای سایز 72 میلی متری استفاده کنید و علاوه بر محافظت از لنز جلوه های ویژه ای به تصاویر خود اضافه کنید.

دیافراگم لنز

لنزها Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS دیافراگم آن از f/4 تا f/22 است. نکته مهم در مورد سیستم دیافراگم این لنز این است که سونی این لنز را به دیافراگم 7 تیغه مجهز کرده است و نکته دیگر اینکه وقتی روی این لنز زوم می کنید، دیافراگم ثابت می ماند. این باعث می شود هنگام عکاسی در نور کم مشکلی با این لنز نداشته باشید.
دهانه این دیافراگم 7 لاملا دایره ای است که دهانه ای کاملا دایره ای دارد. این موضوع باعث شد محیط های خارج از محدوده فوکوس شما بوکه های بسیار زیبایی داشته باشند. از آنجایی که با لنز تله مواجه هستیم، به دلیل وجود دیافراگم باز، زمانی که بخواهید پس زمینه تصاویر خود یا به اصطلاح عکاسان را محو کنید، کار شما بسیار راحت خواهد بود؛ در واقع لنز Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS این نشان دهنده قدرت در این زمینه است. بوکه ایجاد شده توسط این لنز بسیار نرم، زیبا و دلنشین است.

فاصله کانونی لنز

همانطور که در بالا ذکر شد، از آنجایی که این لنز لنز تله فوتو نامیده می شود. با آن، فاصله کانونی بسیار مهم است. مقدار عدد فاصله کانونی در واقع میزان قابلیت زوم لنز را نشان می دهد. لنزها Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS با ارائه فاصله کانونی 18 تا 105 میلی متر، گزینه مناسبی برای افراد علاقه مند به عکاسی حیات وحش است. در واقع این فاصله کانونی باعث محبوبیت این لنز در بین علاقه مندان به عکاسی شده است.
واقعاً نمی توان گفت که لنز Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS این تنها مختص یک نوع عکاسی است، با این لنز می توانید انواع سوژه ها را در فواصل کانونی مختلف عکاسی کنید. عکس های خبری، حیات وحش و حتی پرتره با این لنز امکان پذیر است. با خرید این لنز می توانید نیاز به چندین لنز مختلف را از بین ببرید.
روش زوم در این لنز قدرتمند از نوع داخلی است به این معنی که طول لنز در هنگام زوم تغییر نمی کند و دوربین و لنز ثابت می مانند و دوربین نسبت به قبل ایمن تر و راحت تر در دست می شود. بسیاری از عکاسان این لنز را به عنوان گزینه ای برای مقایسه لنزهای دیگر قرار می دهند. با استفاده از این لنز می توانید از اکثر سوژه ها در فواصل کانونی مختلف عکس های واضح و باکیفیت بگیرید. وقتی این لنز را روی دوربین فول فریم نصب می کنید، فاصله کانونی آن افزایش می یابد.

لنزهای تماسی 105-18

این لنز لنزهای پیچیده و پیشرفته زیادی دارد، اما این بدان معنا نیست که کار با این لنز دشوار است. شما در اولین ملاقات با لنز Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS متوجه طراحی عالی آن خواهید شد. سونی در طراحی این لنز از 16 لنز در 10 گروه استفاده کرده است. 3 عدد از این لنزها کروی و 2 عدد ED هستند.
استفاده از این نوع لنز در این لنز باعث شد تا تصاویر ثبت شده با لنز بسیار شفاف و واضح باشد. در عین حال استفاده از این نوع لنز باعث کاهش درجه پراکندگی نور می شود. از دیگر عناصر قرار داده شده بر روی این لنز می توان به پوشش نانو کریستالی اشاره کرد که باعث شفافیت بیشتر شده است.

طراحی و بدنه لنز

طراحی بدنه این لنز واقعا شگفت انگیز است، بدنه این لنز پلاستیکی و پایه آن فلزی است، طراحی این لنز آنقدر با کیفیت است که در اولین جلسه متوجه آن خواهید شد؛ وزن این لنز 480 کیلوگرم است که لنز نسبتا سبکی به حساب می آید; بنابراین اگر به دنبال لنزی هستید که بتوانید به راحتی آن را حمل کنید، این لنز را به شما پیشنهاد می کنیم. همچنین طول این لنز 110 میلی متر و قطر آن 78 میلی متر است.
وزن مناسب این لنز به کاربر اجازه می دهد آن را به راحتی حمل کند، همچنین در استفاده طولانی مدت با این لنز احساس خستگی نخواهید کرد، می توانید ساعت های طولانی بدون احساس خستگی با این لنز کار کنید. سونی در طراحی این لنز از یک تثبیت کننده قدرتمند استفاده کرده است، این تثبیت کننده قادر است لرزش های ناشی از تکان دادن دست شما را به میزان قابل توجهی متوقف کند و تصویری با کیفیت و شارپ را در اختیار شما قرار دهد.
بنابراین می توان گفت که تصاویر گرفته شده با این لنز همیشه شارپ و با کیفیت هستند. استابلایزر این دوربین را می توان یکی از بهترین فاکتورهای آن دانست. سونی دو دکمه برای سیستم تثبیت کننده روی این لنز قرار داده است. می توانید از طریق این دو دکمه روی بدنه لنز، تثبیت کننده لنز را خاموش یا روشن کنید و بین حالت های 1 و 2 برای عکاسی معمولی و حالت 2 برای عکاسی از سوژه ها را انتخاب کنید. با این دکمه ها می توانید به راحتی به سیستم تثبیت کننده تصویر دوربین دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز آن را خاموش کنید.
شاید تعجب کنید که چرا برخلاف اکثر لنزهای سونی که رنگ مشکی دارند، این لنز به رنگ سفید ارائه شده است. پاسخ شما باید این باشد که در این لنزها از رنگ سفید برای جلوگیری از گشاد شدن شیشه جلویی لنز استفاده شده است. در واقع، هر لنز تحمل اتساع دارد، به همین دلیل است که رنگ سفید در لنزهای بزرگ استفاده می شود. همچنین استفاده از رنگ سفید باعث می شود گرما منعکس شود و لنز همیشه خنک بماند. حلقه فوکوس این لنز مانند اکثر لنزهای سری L سونی به راحتی و نرمی قابل چرخش است و در حین کار با آن خسته نخواهید شد. علاوه بر حلقه فوکوس، حلقه زوم روی این لنز نیز به راحتی می چرخد. روی بدنه صفحه نمایش نیز قابل مشاهده است.
این نمایشگر میزان فوکوس را نشان می دهد. بر خلاف سیستم فوکوس که به صورت داخلی انجام می شود، عملیات زوم به صورت داخلی انجام می شود، به این معنی که طول لنز هنگام زوم تغییر نمی کند، که منجر به حفظ تعادل بهتر بین دوربین و لنز و ایمن تر شدن آن می شود. دست

نتیجه

با توجه به توضیحات ذکر شده می توان گفت که لنز Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS در نوع خود بی نظیر است و اگر قصد دارید از آن برای اهداف حرفه ای استفاده کنید بسیار مناسب است. اما اگر یک عکاس مبتدی هستید که به تازگی کار با دوربین را شروع کرده اید، این لنز برای شما مناسب نیست. همچنین این لنز برای کسانی که در ورزش یا حیات وحش کار می کنند توصیه می شود.
این لنز بسیار حرفه ای است و می تواند شما را در هر زمینه ای بی نیاز کند. لنزها Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS این لنز از لنزهای سری G سونی است و به این معناست که در ساخت آن از بهترین عناصر و مواد استفاده شده است، کیفیت در تمام قسمت های این لنز بالا است و حتی لبه های فریم شما نیز کیفیت بالایی دارد تا تصاویری که ثبت می کنید بالا باشد. وضوح و وضوح
با داشتن این لنز شما در واقع یک محدوده فاصله کانونی از واید تا تله فوتو دارید، این محدوده وسیع به شما امکان می دهد به راحتی از سوژه های مختلف در فواصل کانونی مختلف عکس بگیرید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی لنز سونی E PZ 18-105mm f/4 G OSS" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی لنز سونی E PZ 18-105mm f/4 G OSS"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه