نقد و بررسی لنز کانن EF 24-105mm f/4L IS II USM

مقدمه، مرور و بررسی

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM

نقد و بررسی لنز کانن EF 24-105mm f/4L IS II USM

لنز Canon EF 24-105mm IS II USM نسخه بهبودیافته لنز Canon EF 24-105mm است. این لنز یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین لنزهای کانن برای سال ها بوده است.

این دو لنز به دلایل مختلفی در بین عکاسان محبوب هستند.

کسانی که به دنبال ارتقاء دوربین های خود از غیر فول فریم به دوربین های فول فریم هستند، لنز Canon EF 24-105mm، و همچنین مدل جدیدتر، لنز Canon EF 24-105mm IS II USM، بهترین لنزهایی هستند که ارائه می کنند. محدوده خوبی از فواصل کانونی

به یک معنا می توان آنها را لنزهای جهانی در نظر گرفت. زیرا هم برای عکاسی پرتره و معماری مناسب است و هم برای عکاسی مستند و خبری.

از طرف دیگر، معمولاً لنز Canon EF 24-105mm IS II USM یا لنز Canon EF 24-105 این به عنوان یک لنز کیت برای دوربین های فول فریم کانن عرضه می شود و با خرید دوربین و لنز با هم می توانید مقداری در هزینه خود صرفه جویی کنید.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این نوع لنزها قیمت مقرون به صرفه آنها در بین لنزهای سری L کانن است. لنزهای سری L کانن، لنزهایی با کیفیت و خوش ساخت هستند که عملکرد بسیار خوبی دارند.

لنز Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM و لنز Canon EF 24-105 از ارزان ترین لنزهای این سری هستند.

کسانی که نمی‌خواهند لنز را عوض کنند و نمی‌خواهند وسایل عکاسی زیادی در هنگام عکس‌برداری به همراه داشته باشند، از این لنز بسیار قدردانی خواهند کرد.

لنز Canon EF 24-105mm IS II USM یک لنز زوم استاندارد است که محدوده فواصل کانونی آن شامل لنزهای گسترده، لنزهای معمولی و لنزهای تله فوتو است.

مقدمه، بررسی تخصصی

لنز Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM

لنز Canon EF 24-105mm IS II USM در مقابل لنز Canon EF 24-105mm

لنز Canon EF 24-105mm IS II USM از چندین جهت نسبت به نسخه قبلی بهبود یافته است.

ساختار عدسی شیئی اصلاح شده و عیوب آن اصلاح شده است. در مقایسه با لنزهای قدیمی، کیفیت تصویر بهبود یافته و وضوح تصویر در تمام قسمت های تصویر بهبود یافته است.

لنز Canon EF 24-105mm از 18 عنصر در 13 گروه لنز و 8 دیافراگم استفاده می کند، اما لنز Canon EF 24-105mm IS II USM از 17 عنصر در 12 گروه و 10 دیافراگم استفاده می کند.

با توجه به اینکه عناصر کمتری در ساختار لنز لنز جدیدتر استفاده شده است. باید وزن آن کمتر از مدل قبلی باشد، اما لنز Canon EF 24-105mm IS II USM کمی سنگین‌تر و بزرگ‌تر است.

تغییر در ساختار لنز باعث افزایش زوم لنز در حالت ماکرو شد، اما حداقل فاصله کانونی تغییر نکرد.

تفاوت دیگر این دو لنز سیستم تثبیت کننده آنهاست. در لنز Canon EF 24-105mm IS II USM، فناوری تثبیت کننده به طور قابل توجهی بهبود یافته است و اکنون به جای 2.5 استاپ تا 4 استاپ، می توانید با سرعت شاتر کمتری به صورت دستی عکاسی کنید.

دیافراگم در طول فاصله کانونی ثابت می ماند که خبر خوبی است، اما از f/4 فراتر نمی رود. سیستم فوکوس خودکار مشابه موتور اولتراسونیک معمولی ما (USM) روی لنزهای کانن است که فوکوس خودکار سریع و دقیق را تضمین می کند.

علاوه بر این امکان فوکوس کاملا دستی وجود دارد و می توانید از طریق دکمه روی بدنه حالت عکاسی را تغییر دهید.

کانن قول داده است که از لنز Canon EF 24-105mm IS II USM با دیافراگم الکترونیکی (EDM) استفاده کند. با این لنز می توان دیافراگم را در هنگام عکاسی به آرامی و به طور نامحسوس تغییر داد.

همانند لنز قبلی، Canon EF 24-105mm IS II USM بدنه ای ضد آب و هوا دارد، زیرا این لنز به عنوان یک لنز همه کاره معرفی شده است و در شرایط آب و هوایی مختلف می توان به آن اعتماد کرد.

اندازه دیافراگم لنز مانند لنزهای قدیمی است: هر فیلتر دیافراگم 77 میلی متری را می توان روی آن نصب کرد.

بدنه و ساختار

همانطور که گفته شد، لنز Canon EF 24-105mm IS II USM هم سنگین تر و هم بزرگتر از مدل قبلی است. لنز جدیدتر 125 گرم سنگین تر و 11 میلی متر بلندتر است.

گسترش لنز باعث می شود حلقه فوکوس و حلقه تغییر فاصله کانونی بزرگتر شود که به نوبه خود کار با لنز را آسان تر می کند. هر دو رینگ نرم می چرخند. این باعث خوشحالی افرادی می شود که از این لنز برای فیلمبرداری استفاده می کنند.

هنگامی که لنز روی بدنه دوربین و کیت لنز قرار می گیرد، تعادل و تناسب خوبی دارد. حتی زمانی که لنز روی حداکثر فاصله کانونی تنظیم شده باشد و طول آن 40 میلی متر افزایش یابد.

اما این لنز برای استفاده در بدنه های فول فریم (به جز 7D) توصیه نمی شود، زیرا لنز بسیار بزرگتر و سنگین تر از بدنه به نظر می رسد و در حالت دستی برای عکاس مشکلاتی ایجاد می کند.

طراحی بدنه لنز بسیار شبیه به لنز Canon 24-70 است. تا کنون لنز 24-105 میلی متری کاملاً از لنز 70-24 میلی متری قابل تشخیص بود، اما اکنون لنز Canon EF 24-105 میلی متر IS II USM به سختی از لنز 70-24 میلی متری قابل تشخیص است.

طراحی بدنه بسیار محکم و بی نقص به نظر می رسد. این دقیقا همان چیزی است که ما از لنزهای حرفه ای کانن انتظار داریم. یکی از مشکلات لنز قبلی خزش لنز بود.

هنگامی که لنز پایین قرار گرفت، لنز به طور خودکار شروع به حرکت کرد و فاصله کانونی را تغییر داد. خوشبختانه در لنز Canon EF 24-105 mm IS II USM این مشکل برطرف شده و گرانش فاصله کانونی را تغییر نمی دهد.

حتی یک دکمه قفل لنز 24 میلی متری روی بدنه نصب شده است، اما به نظر می رسد لنز به خوبی طراحی شده است و نیازی به استفاده ندارد.

لنز Canon EF 24-105mm IS II USM با هود لنز قدیمی سازگار است اما استفاده از هود لنز خودش توصیه می شود. این هود جدید روی دهانه لنز قفل می شود و برای برداشتن آن باید دکمه رهاسازی را فشار دهید.

این هود به خوبی روی لنز قفل می شود و امکان برداشتن تصادفی آن بسیار کم است.

تمرکز

فوکوس خودکار در لنز Canon EF 24-105mm IS II USM ساکت تر از مدل قبلی است، اما همچنان کاملا بی صدا نیست و صدای موتور آن توسط میکروفون داخلی دوربین ضبط می شود.

از نظر سرعت تغییری در لنز ایجاد نشده و عملکرد آن همانند لنز قبلی است. تفاوت اصلی این دو لنز در تغییر دیافراگم است. با لنزهای جدیدتر، دیافراگم هنگام عکاسی به آرامی و کاملا بی صدا تغییر می کند.

تا پیش از این، صدای کلیک تغییر دیافراگم توسط میکروفون داخلی دوربین ثبت می شد.

فوکوس خودکار بسیار دقیق است و خوشبختانه شرایط نوری ضعیف در عملکرد آن اختلالی ایجاد نمی کند.

کلان

Canon EF 24-105mm IS II USM یک لنز ماکرو نیست، اما نزدیکترین فاصله کانونی تا 45 سانتی متر افزایش یافته است تا بتوانید کمی به سوژه های خود نزدیک شوید. بزرگنمایی در حالت ماکرو 0.24 است که چندان محسوس نیست اما در کل بهتر از هیچ است.

وضوح و کنتراست

مقایسه تصاویر لنز Canon EF 24-105mm IS II USM با لنز قدیمی نشان داد که وضوح در گوشه های تصویر افزایش یافته است.

کیفیت لنز در حالت 105 میلی متری به وضوح بیشتر از کیفیت لنز در حالت زاویه باز است. اما حداکثر وضوح هنگام استفاده از فواصل کانونی متوسط ​​با دیافراگم های f/5.6 و f/8 به دست می آید.

در تمام فواصل کانونی و همه دیافراگم ها، کیفیت تصویر در مرکز بهتر از گوشه ها است. خوشبختانه، بستن دیافراگم تا f/16 منجر به افت کیفیت نمی شود. یک مشکل رایج در بسیاری از لنزها.

بطور کلی لنز Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM مانند سایر لنزهای زوم سری L کانن بسیار شارپ و با کیفیت است و تصویر کنتراست خوبی دارد. کیفیت کلی تصویر این لنز نسبت به لنز قبلی فقط اندکی بهبود یافته است.

انحراف رنگی

انحراف رنگی که معمولا در لبه های تصویر و مناطق با کنتراست بالا دیده می شود، در لنز Canon EF 24-105mm IS II USM به خوبی کنترل می شود و تنها زمانی که کنتراست بسیار بالا باشد تا حدی قابل مشاهده است.

جلوه سایه رنگ آمیزی

در تمام فواصل کانونی این لنز، اثر سایه یا وینیت دیده می شود. این تعجب آور نیست زیرا این لنز دارای طیف گسترده ای از فواصل کانونی است و سایه زدن اجتناب ناپذیر است.

همانطور که گفته شد، عملکرد لنز Canon EF 24-105mm IS II USM باید گفت. از این نظر بسیار مناسب است و تاریکی گوشه های تصویر به خوبی کنترل می شود.

همانطور که در عکس های زیر مشاهده می کنید، بستن دیافراگم تاریکی گوشه های تصویر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، اما برای رفع کامل این تاریکی، باید از نرم افزارهای ویرایش عکس کمک بگیرید. با این حال، بسیاری از عکاسان از این تاریکی به عنوان یک جلوه بصری خلاقانه استفاده می کنند.

اعوجاج

با کوتاه شدن فاصله کانونی، قطعاً اعوجاج استوانه ای در تصویر لنز ظاهر می شود، اما خوشبختانه این اعوجاج در لنز Canon EF 24-105mm IS II USM به خوبی کنترل می شود.

نمونه عکس های گرفته شده با این لنز نشان می دهد که اعوجاج آنچنان مخرب نیست و شکل اجسام را تغییر نمی دهد. هنگام استفاده از فاصله کانونی 24 میلی متری اعوجاج بسیار کمی وجود دارد که به راحتی در نرم افزار ویرایش عکس قابل اصلاح است.

اعوجاج در لنز 35 میلی متری کل متر از بین رفته است. در حالت 105 میلی متری اعوجاج بالش دیده می شود که در حین ویرایش به راحتی برطرف می شود.

بوکه

با توجه به اینکه لنز Canon EF 24-105mm IS II USM یک لنز همه کاره محسوب می شود و در عکاسی پرتره بسیار استفاده می شود، کیفیت بوکه با این لنز بسیار مهم است. بوکه عنوانی است که به نواحی تار پشت سوژه اشاره دارد.

در عکاسی پرتره، قسمت های تار به اندازه قسمت های واضح اهمیت دارند و عکاسان برای ایجاد پرتره های زیبا به قسمت های تار تصویر توجه زیادی می کنند.

در این لنز از دیافراگم 10 تیغه ای استفاده شده است که کیفیت بوکه را در تصاویر خود بسیار بهبود بخشیده است. بوکه در این لنز بسیار نرم، طبیعی و دلپذیر است و برای عکاسی پرتره بسیار مناسب است.

نتیجه

لنز Canon EF 24-105mm IS II USM یک لنز بسیار خوب از بسیاری جهات و ویژگی های یک لنز کاملا حرفه ای را دارد. درست است که دیافراگم قابل توجهی ندارد، اما در حالت تله فوتو بوکه بسیار زیبایی ایجاد می کند و سیستم تثبیت کننده آن باعث شده تا در نور کم به راحتی عکاسی شود.

سرعت و دقت فوکوس همان چیزی است که از یک لنز حرفه ای انتظار می رود و عکاس را در هنگام عکاسی ناامید نمی کند.

به طور کلی در دسته لنزهای حرفه ای توصیه می شود که اولین انتخاب عکاسان لنزهای ثابت باشند و اگر نوع عکاسی آنها ایجاب می کند به سراغ لنزهای زوم بروند.

اگر عکاس خبری هستید و یا انواع مختلفی از عکاسی را انجام می دهید، لنز Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM لنز بسیار مناسبی برای شماست زیرا دارای طیف وسیعی از فواصل کانونی است و کیفیت بالای آن می تواند هر نوع را تحمل کند. از عکاسی تبلیغاتی به خوبی

اگر قبلاً یک لنز قدیمی 24-105 دارید. اگرچه لنز جدیدتر پیشرفت های قابل توجهی دارد، اما این پیشرفت ها برای ارتقا از لنز قدیمی به لنز جدید کافی نیست.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی لنز کانن EF 24-105mm f/4L IS II USM" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی لنز کانن EF 24-105mm f/4L IS II USM"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه