نقد و بررسی لنز نیکون AF NIKKOR 50mm f/1.8D

مقدمه، مرور و بررسی

Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D

نقد و بررسی لنز نیکون AF NIKKOR 50mm f/1.8D

لنزهای سری 50 میلی متری همیشه یک گزینه طلایی برای خرید در نظر گرفته می شوند. این لنزها فاصله کانونی ثابتی دارند و برای تغییر کادر در این لنزها باید دوربین را حرکت دهیم.

چنین لنزهایی که به لنزهای پرایم (معمولی) معروف هستند، کیفیتی باورنکردنی را به کاربران خود ارائه می دهند.

نیکون این لنز را در 28 ژانویه 2009 عرضه کرد.

عملکرد این لنز مطمئنا شما را شگفت زده خواهد کرد. در واقع لنز 50 میلی متری F1.8D یک لنز استاندارد برای عکاسی روزمره است.

این لنز ارزان‌ترین لنز پرایم 50 میلی‌متری نیکون است که فاصله کانونی f/1.8G را ارائه می‌کند و برای دوربین‌های نیکون با سنسور فول فریم مناسب است.

شما همچنین می توانید از این لنز در دوربین های غیر فول فریم استفاده کنید. وقتی این لنز را روی دوربین‌های APS-C نصب می‌کنید؛ فاصله کانونی آن با ضریب بزرگنمایی 1.5 برابر نمایش داده می شود و تا 75 میلی متر می رسد.

فاصله کانونی 75 میلی متری برای دوربین های برش DX می تواند به عنوان یک لنز فشرده برای عکاسی روزمره و کاربردهای مختلف استفاده شود. نیکون در طراحی این لنز از موتور فوکوس خودکار اولتراسونیک (AF-P) استفاده کرده است.

استفاده از این موتور فوکوس در این لنز باعث شد تا عملیات فوکوس خودکار سریع و با دقت بالا انجام شود. در واقع لنز Nikon AF NIKKOR 50mm F1.8D به عنوان یک لنز سریع شناخته می شود که به کاربر امکان استفاده از آن در شرایط مختلف را می دهد. طول این لنز 63 و قطر آن 52 میلی متر است، این لنز وزنی معادل 156 گرم دارد که جزء لنزهای فشرده به حساب می آید.

در واقع می توان لنز Nikon AF NIKKOR 50mm F1.8D را جایگزین مناسبی برای لنزهای کلاسیک نیکون مورد استفاده در دوربین های فول فریم یا 35 میلی متری دانست. از دیگر ویژگی هایی که ارزش خواندن دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این لنز از DSLR هایی که موتور فوکوس خودکار ندارند مانند سری های D3000، سری D5000، D40، D40X و D60 پشتیبانی نمی کند. این یکی از بهترین لنزهای کامپکت نیکون با طول معمولی است. برای کار در شرایط نوری مختلف مناسب است و همچنین کنترل بیشتری بر عمق میدان برای تفکیک فوکوس دارد. لنزهای AF-S دارای یک موتور داخلی برای مکانیسم های فوکوس خودکار هستند. یک پوشش فوق یکپارچه نیز روی عناصر منفرد لنز اعمال می شود.

لنزهای AF به موتور بدنه دوربین متکی هستند (مانند D90 یا D7000). هر بار که صحنه ها را تعقیب می کنید جزئیات کمیاب زیادی را به عکس خود اضافه کنید، می تواند تمام ناهنجاری ها و تنش ها را کاملا از بین ببرد. پیش زمینه زیبا و جریان کانونی برای دستیابی به عمق میدان و پرسپکتیو ایجاد می کند.

این لنز توانست دل بسیاری از طرفداران را بخرد. بهترین انتخاب برای عکاسی مسافرتی روی میز و پرتره و همچنین عکاسی عمومی. پوشش کاملاً یکپارچه (SIC) نیکون راندمان انتقال نور را بهبود می بخشد: اکثر لنزهای AF سنتی (قدیمی) فوکوس نمی کنند.

مقدمه، بررسی تخصصی

لنز Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D

فوکوس خودکار

خوب، ادامه دهید، توضیحات لنز 50mm f1/8d نیکون کوتاه است، اما کار می کند. همانطور که می دانید لنزهای معمولی حلقه زوم چرخشی ندارند زیرا فاصله کانونی این لنزها ثابت است. بنابراین ما فقط حلقه فوکوس دستی را روی این لنز می بینیم. با استفاده از حلقه فوکوس دستی نصب شده روی لنز می توانید به راحتی روی سوژه خود فوکوس کنید. باید در نظر داشته باشید که حداقل فاصله کانونی در این مورد 18 اینچ است، به این معنی که برای تمرکز بر روی سوژه خود، باید حداقل 18 اینچ از آن فاصله داشته باشید.

همچنین برای راحتی بیشتر، یک پنجره شیشه ای کوچک روی این لنز قرار داده شده است تا بتوانید فاصله کانونی را ببینید. در کنار این شاتر یک دکمه تنظیم حالت فوکوس قرار دارد که به شما امکان می دهد فوکوس را بر اساس نیاز خود روی دستی یا خودکار تنظیم کنید. در واقع با استفاده از این ویژگی می توانید مطمئن شوید که فوکوس خودکار به خوبی کار می کند، اگر نه، فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید.

قدرت تمرکز

با صرف نظر از فوکوس دستی، به فوکوس خودکار این لنز می رسیم. در واقع یکی از مهم ترین به روز رسانی های لنز نیکون 50 f/1.8G نسبت به مدل قبلی را می توان موتور فوکوس AF-P پرسرعت و بی صدا دانست که هم در موتور داخلی عکاسی و فیلمبرداری به خوبی عمل می کند. برای فوکوس کردن این لنز هنگام اتصال به دوربین های بدون موتور فوکوس به این دوربین ها اجازه می دهد تا به طور خودکار فوکوس کنند. در واقع اگر دوربین DSLR دارید که موتور فوکوس خودکار ندارد، با خرید این لنز این قابلیت را به دوربین خود اضافه کرده اید.

دیافراگم

عمق میدان کم و دیافراگم باز در این لنز نسبت به لنزهای قبلی، امکان ثبت تصاویر واضح تری را در اختیار شما قرار می داد و طراحی جدید این لنز امکان استفاده از آن را در شرایط کم نور فراهم می کرد. همانطور که می دانید دیافراگم و سرعت شاتر دوربین میزان نور سوژه را تعیین می کند. بنابراین این بدان معنی است که هرچه دیافراگم لنز بازتر باشد، سریعتر به شما امکان عکاسی می دهد که وضوح تصویر را در شرایط کم نور افزایش می دهد. از 7 لاملا دایره ای، 6.5 لنز در 6 گروه نوری استفاده می کند. این مدل دارای دیافراگم کاملا گرد است که به شما کمک می کند پس زمینه های تار را با بوکه های تار و گرد حذف کنید.

علاوه بر این، استفاده از لنز غیر کروی در این لنز درجه شکست نور را کاهش می دهد، حتی زمانی که دیافراگم را در بازترین موقعیت خود قرار دهید. در واقع یکی از مهمترین مزایای لنزهای معمولی نسبت به لنزهای زوم، بازتر بودن دیافراگم آن است. همیشه لازم نیست از بازترین دیافراگم استفاده کنید. این لنز محدوده دیافراگم f/1.8 تا f/22 را در اختیار شما قرار می دهد.

فاصله کانونی

همانطور که در بالا ذکر شد، لنزهای معمولی دارای فاصله کانونی ثابتی هستند و هدف از این کار ایجاد حداکثر کیفیت با این لنزها است، با این لنزها باید دوربین را حرکت دهید تا کادربندی خود را تغییر دهید. در واقع فاصله کانونی ثابت به این معنی است که امکان بزرگنمایی سوژه با این لنزها وجود ندارد و در نتیجه نیاز به المان های شیشه ای کمتری در ساخت این لنزها وجود دارد.

عناصر شیشه ای کمتر در لنزهای معمولی باعث افزایش کیفیت تصویر و ایجاد وضوح بهتر می شود. فاصله کانونی ثابت در این دسته از لنزها به این معنی است که امکان زوم اپتیکال از طریق آنها وجود ندارد. این باعث کاهش تعداد عناصر شیشه ای مورد نیاز برای ساخت یک لنز معمولی می شود و این باعث کیفیت بهتر تصویر و وضوح بیشتر می شود.

طراحی بدنه

بدنه این لنز نیز مانند سایر لنزهای نیکور از کیفیت بالایی برخوردار بوده و از آلیاژ فلز ساخته شده و بدنه آن از پلاستیک قالبی ساخته شده است. طراحی حرفه ای این لنز زمانی که آن را در دست می گیرید حس داشتن یک لنز حرفه ای را به شما القا می کند و برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به پایه لنز از واشر پلاستیکی استفاده شده است. در هر شرایطی می توانید از آن استفاده کنید.

لنز Nikon AF NIKKOR 50mm F1.8D دارای وزن 156 گرم است. هنگامی که لنز را روی بدنه دوربین خود قرار می دهید این وزن مناسب باعث ایجاد تعادل بین آنها شده است. بنابراین می توانید مطمئن باشید که با یک لنز ارگونومیک و کاربردی سر و کار دارید به علاوه قطر دیافراگم این لنز 52 میلی متر است که در هنگام خرید فیلتر باید به آن توجه کنید. شاید برخی افراد علاقه ای به خرید فیلتر نداشته باشند، اما باید بدانید که خرید فیلتر یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. فیلترها علاوه بر قابلیت هایی که دارند (حذف نور شدید و ایجاد حالت و رنگ)، به عنوان شیشه برای لنز دوربین عمل می کنند، برای اطلاعات بیشتر در مورد فیلترها به دسته فیلترها مراجعه کنید.

خلاصه

همانطور که می دانید لنزهای 50 میلی متری به دلیل ظاهر ساده و کوچک در عین کیفیت خیره کننده بسیار محبوب هستند. در واقع این لنز به کسانی که علاوه بر کیت لنز خود به دنبال لنز دیگری هستند توصیه می شود. اگر اهل آماتور هستید، کارشناسان مکس شاپ به شما توصیه می کنند از لنز زوم استفاده کنید. مهم ترین نکته ای که باید در هنگام خرید لنز در نظر بگیرید این است که نیازهای خود را تعیین کنید. اگر می دانید از لنز خود چه انتظاری دارید و می خواهید از آن برای چه استفاده کنید، برای خرید مشکلی نخواهید داشت، در کل لنز 50 میلی متری F1.8D نیکون یک لنز شروع خوب است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی لنز نیکون AF NIKKOR 50mm f/1.8D" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی لنز نیکون AF NIKKOR 50mm f/1.8D"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه